בריאות בישראל: בין זכות למצרך

עמוד:498

היה מוציא את העדכון של עלות הסל מדי שנה משיקול הדעת של שרי הבריאות והאוצר , המותנה בהחלטות התקציביות המשתנות , והיה מבטיח עדכון של עלות הסל לפי פרמטרים רלוונטיים בצורה טובה הרבה יותר ממדד יוקר הבריאות הנוכחי . מועצת הבריאות הפועלת מכוח החוק המליצה המלצה דומה בתוכנה לשינויו של מדד יוקר הבריאות , כך שיבטא את העלויות האמיתיות של מערכת הבריאות בישראל וימנע היווצרות גירעון במימון המערכת בעתיד . גם המלצותיה של מועצת הבריאות כללו התחשבות בגידול האוכלוסייה והזדקנותה וכן בשינויים טכנולוגיים . המלצתה של מועצת הבריאות לא היתד . לערוך שינוי חקיקתי , אלא להפעיל את סמכות השרים מכוח סעיף > 9 ב < 30 לחוק , המתיר להם , בהמלצת מועצת הבריאות , לשנות בצו את הרכבו של מדד יוקר הבריאות או לעדכן את עלות הסל לקופות בשל השינויים הדמוגרפיים שחלו באוכלוסייה . אחרי ששרי האוצר והבריאות לא נענו להמלצה של מועצת הבריאות , פנו קופות החולים בעתירה לבג"צ , ובה ביקשו שבג"צ יורה לשרים לפעול בהתאם להחלטתה של מועצת הבריאות , וזאת לאור סמכות השרים הקבועה בסעיף > 9 ב < 30 לחוק . בג"צ פסק כי על השרים להידרש להחלטתה של מועצת הבריאות , לדון בה לגופה , לקבוע ממצאים , להסיק מסקנות , ורק לאחר כל אלה להחליט ולנמק את החלטתם כיאות . הנימוקים שהשמיע השופט חשין בפסק דין זה חשובים מעבר להקשרו הספציפי , וזאת בשל הדגש המושם באופי הזכויות שבחוק ביטוח בריאות שבית המשפט דן בהן . החוק קובע , ציין השופט חשין , זכאות של תושבי המדינה לקבלת שירותי בריאות המנויים בחוק . זכותם עומדת כלפי קופות החולים , והמדינה אחראית למימון הסל של שירותי הבריאות . מקור המימון שבסעיף ) 13 א , ( 5 >< שקובע כמקור למימון הסל "סכומים נוספים מתקציב המדינה כפי שייקבעו מדי שנה בחוק התקציב השנתי ואשר ישלימו את מימון עלות הסל לקופות בניכוי , " [ ... ] שונה מיתר מקורות המימון . זהו מקור משלים , ושומה על הכנסת והממשלה לשקול את השלמת החסר על דרך קביעה של סכומי מימון בתקציב המדינה , כעולה גם מסעיף > 3 ב < לחוק , הקובע כי "המדינה אחראית למימון סל שירותי הבריאות מהמקורות המנויים בסעיף . " 13 חובתה זו של המדינה הינה חובה מהותית שעליה למלאה במלואה , ולא תישמע מפיה הטענה כי טעמי תקציב מונעים אותה מלעמוד בנטל . "מקום שם הזכות שם הסעד " , קבע בית המשפט . קרי , במקום שבו חוק מטיל עליה חובה מהותית , לא תישמע המדינה בטענה של היעדר תקציב . עם זאת עולה השאלה : האם חובה על המדינה גם לממן עדכון במסגרת סעיף > 9 ב , < 30 או שמא זו סמכות שברשות , להבדיל מסמכות החובה שבמסגרת סעיף ) 9 ב , < 1 >< העוסק בעדכון האוטומטי של הסל במסגרת מדד יוקר הבריאות ? סעיף ) 9 ב < 10 נועד , כך קבע בג"צ , לעדכון בלבד של עלות הסל , בעוד שסעיף > 9 ב < 3 >< עוסק בשינוי התשתית . בכל מקרה , לנוכח העובדה שהכל 157 בג"צ 2344 / 98 מכבי שירותי בריאות נ' שר האוצר , פ"ד נד ) 729 < 5 > להלן : עניין מכבי . (

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר