בריאות בישראל: בין זכות למצרך

עמוד:493

הניסיון של מדינות אחרות , שמלמד כי נזקם של תשלומי השתתפות עולה על תועלתם . ( 2 ) קיומן של דרכים חלופיות , הפוגעות פחות בזכות , לשם השגת התכלית הראויה : לפחות לגבי התכלית של מימון הסל הוצעו כבר הצעות ממשיות לדרכי מימון שמידת פגיעתן בזכות תהיה קטנה יותר . . 5 גבולות סל הבריאות ( א ) מנגנונים לעדכון הסל ולתקצוב התייקרותו בחלק הקודם דנו בשאלת התשלומים הנגבים בגין שירותים הכלולים בסל הבריאות . ועמדנו על כך שגביית תשלומים בעבור שירותים אלה מהווה פגיעה בזכות לבריאות ובזכות לשוויון . אולם , אם לגבי תרופות וטיפולים המצויים בסל מתעוררת בעיה כאשר המבוטחים נדרשים לשלם בעדם , הבעיה חמורה עוד יותר כאשר התרופה או הטיפול שבנידון אינם נכללים בסל כלל , ועל החולה המעוניין בהם לשלם את מלוא מחירם . אכן , בעיה מבנית מרכזית אחרת בחוק ביטוח בריאות הנוגעת בזכות לבריאות היא העובדה שהסל מוגבל , ולא כל המוצרים והשירותים החיוניים כלולים בו , ואין בנמצא מנגנון מספק לעדכון שוטף של הסל . נוסף על כך , אין גם מנגנון מספק לעדכון עלותו של הסל , קרי לתקצוב התייקרות של מה שכבר נמצא בסל . סעיף > 3 ד < לחוק קובע כי הזכאות על פי החוק היא לקבל שירותים המצויים בסל שירותי 143 מרכז אדוה שהצביע על כך שתשלומי השתתפות מטילים את הנטל דווקא על אלה הנזקקים ביותר לשירותי הבריאות , וקרא להפסיק את הגדלת חלקם של הצרכנים במימון המערכת , הציע שלוש דרכים חלופיות למימון מערכת הבריאות : ( 1 ) חידוש השתתפותם של המעסיקים במימון הסל של שירותי הבריאות ; < 2 > שינוי השיטה לעדכון הסל של שירותי הבריאות בצורה שתמנע את שחיקת עלותו של הסל ; ( 3 ) העלאת שיעורו של מס הבריאות המוטל על כל האוכלוסייה , ובמיוחד העלאת התקרה של מס הבריאות שבעלי הכנסות גבוהות משלמים . ב' סבירסקי וש' סבירסקי "מערכת הבריאות הממלכתית - 1999-1995 מדווייבות ממלכתית מתערערת" מרכז אדוה . ( 1998 ) 144 על הימנעות מעדכון סטנדרטים בסל הבריאות ובכלל כאחת הטכניקות המשמשות לצמצום זכויות הרווחה שהובטחו בחקיקה ראו ברק ארז , לעיל הערה , 136 בע' . 181 על שאלת העדכון באופן כללי ראו כי שלו '' ביטוח בריאות ממלכתי : עידכון סל השירותים הבסיסי" רפואה ומשפט . 190 ( 2001 ) 25

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר