בריאות בישראל: בין זכות למצרך

עמוד:448

רלוונטיות למידת יישומה של הזכות לבריאות במדינות ולעזור לבחון עד כמה הזכות מיושמת במדינה ספציפית . התמונה שנותן הדיון המשפטי - מהסוג שייערך במאמר זה - המתמקד מטבע הדברים בחקיקה ופסיקה , הינה חלקית בלבד בבואנו לבחון את מידת היישום של הזכות לבריאות . הדו"ח הראשון של הךווח המיוחד של האו"ם לענייני בריאות מצביע על נושאים רבים שמן הראוי לבחון אותם כאשר דנים בצורה מקיפה בזכות לבריאות . הדו"ח מתמקד בזכות לבריאות ובקשר שלה לעוני , ובזכות לבריאות בהקשרים של הפליה וסטיגמה . כך , למשל , הדו"ח דן בצורך לפתח אסטרטגיות להפחתת עוני המבוססות על הזכות לבריאות והעוסקות בשיפור הנגישות של עניים לשירותי בריאות , בהפחתת הנטל הכספי הרובץ על עניים ובהבטחת סביבה בריאה יותר בעבורם . עיקרון נוסף שיש להביאו בחשבון כאשר יוצקים תוכן בזכות לבריאות הוא עקרון היישום ההדרגתי , המקובל במשפט הבינלאומי בכל הנוגע בזכויות החברתיות . סעיף ( 1 ) 2 לאמנת הזכויות החברתיות קובע כי חובה על מדינות , בקשר עם הזכויות שבאמנה , לפעול "עד כדי מירב המקורות העומדים לרשותה , למען הבטח , בשלבים , את השימוש המלא בזכויות שהוכרו באמנה זו בכל האמצעים המתאימים , ובמיוחד אימוצם של אמצעי . "תחיקה בבואנו לפרש עיקרון זה עלינו לזכור כי עקרון היישום ההדרגתי אינו הופך את הזכות לערטילאית גרידא : לזכות נלוות חובות ספציפיות שעל המדינה לפעול ליישומן . יתר על כן , התפיסה המקובלת היא שיש חובות שהן בתוך ה"ליבה" או "הגרעין הקשה" של הזכות , שעל המדינה לקיים אותן באופן מיידי . תפיסה זו מקובלת באופן כללי לגבי זכויות חברתיות , וכפי שנראה בהמשך , ההערה הכללית פירטה כמה חובות כאלה בקשר לזכות לבריאות . נוסף על כך , מעיקרון זה נובעת הגבלה משמעותית על יכולתה של המדינה לנקוט צעדים רטרוגרםיביים , הפוגעים במידת ההתקדמות שכבר הושגה ביחס לזכות . . 10 אורך חיים ממוצע . . 11 רמת קרוא וכתוב בקרב המבוגרים . . 12 התוצר הלאומי הגולמי . per capita ראו : 30 , Ibid , at pp . 129-130 29 . ( Aldershot , 1996 ) 123-130 P . Hunt Reclaiming Social Rights : International and Comparative Perspectives ראו המקורות שבהם נקבעו עקרונות כלליים לגבי יישום האמנה המפורטים להלן בהערה . 40

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר