מודל לדוגמה של הזכות לתנאי קיום נאותים

עמוד:38

מרכיבים מרכזיים בדיון הפוליטי , ויכללו מן הסתם ויכוחים הן על אינטרסים אזרחיים פוליטיים והן על אינטרסים חברתיים כלכליים . אני מתמקדת בהתאמה של שיח הזכויות להגנה על כל קבוצות האינטרסים האמורות . אבחן , באשר לכל אחת מן הקבוצות , את הטענות באשר לצורך למצוא פתרונות מלאים לבעיות הקשורות לאינטרסים הכלולים בהן באמצעות ניתוח של זכויות אדם , ולא באמצעות דיון פוליטי רגיל . אטען כי רוב הטענות הללו , באשר לשני סוגי האינטרסים , לוקות בכשלים עמוקים . בשתי קבוצות האינטרסים יש כאלה היכולים וצריכים להיחשב לזכויות אדם . לאף אחת מן הקבוצות אין עליונות , מוסרית או נורמטיבית , על פני רעותה . הכרה בחלק מן האינטרסים בשתי הקבוצות כבזכויות אינה כרוכה בדרך כלל בשלילת האפשרות להעניק מעמד של זכויות לאינטרסים אחרים . ההכרה באינטרסים השייכים לשתי הקבוצות כבזכויות אינה מחייבת , ככלל , הסדר ספציפי כלשהו , וגם אינה מתירה את פסילתם של הסדרים כאלה . השאלות הינן בעלות אופי נורמטיבי ופוליטי , ויש להכריע בהן ולקרוא עליהן תיגר ככאלה . תשובות אינן נגזרות באופן אוטומטי מאופיין של זכויות או אפילו מן ההכרה בהן כבזכויות , ולכן האחריות להכרעה בנוגע אליהן נמצאת לא רק ב"מישור . "העקרונות בחלק השני של המאמר אבחן , וגם אדחה , חלק מהטיעונים הסטנדרטיים המועלים נגד תפיסת אינטרסים חברתיים כלכליים כזכויות . ברצוני להדגיש כי ניתן לגזור את ההתייחסות אל אינטרסים חברתיים כלכליים ואזרחיים פוליטיים כאל מועמדים שווים למעמד של זכויות במישרין מהניתוח שלי בנוגע לאופיין של זכויות אדם ולסיבות להכיר בתביעות מסוימות כזכויות אדם . הדיון לעיל על אופי זכויות האדם , המתח ששורר בין אופיין הטרום משפטי לבין הצורך לאוכפן ותפקיד הזרועות השיפוטיות והפוליטיות מתייחסים לכל זכויות האדם , בין שהן שואפות להגן על אינטרסים אזרחיים פוליטיים ובין אם נועדו להגן על אינטרסים חברתיים כלכליים . מבט קרוב יותר מגלה שגישה אחידה זו אינה מקרית . אף אחת מן הסיבות להכרה באינטרסים כבזכויות אדם אינה מובילה להבחנה בין אינטרסים אלה היכולה להצדיק מתן עדיפות לקבוצה אחת על האחרת . אנו "מכירים" בזכויות הנובעות מאנושותנו דווקא על מנת להצביע על הדחיפות המוסרית של שלילת יכולתם של הכוחות הפוליטיים למצות את תחום הטענות המוסריות . עצם אופיים האוניוורסלי של אינטרסים אלה שואף להדגיש את העובדה כי חופש וכבוד חינם צרכים אנושיים בסיסיים בכל תרבות ובכל עת . חיים 24 אין ביכולתי להיכנס כאן לדיון החשוב והמרתק בעניין היחסיות התרבותית של זכויות אדם , ולטיעון כי המערב כופה את מערכת הערכים שלו על המזרח . צורות שונות של התארגנות חברתית אכן יכולות להבנות מערכות יחסים בין פרטים לבין חברות בדרכים

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר