זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות במשפט הבינלאומי: איזה שימוש בתי־המשפט הישראליים יכולים לעשות בהן?

עמוד:328

או באמצעות סיוע בינלאומי . האמנה מאזנת בכך בין הרצון האוטופי כמעט להשיג שוויון מלא ביישום זכויות אדם ( זהו יעד ארוך טווח שהאמנה אינה מוותרת עליו ) לבין האילוצים המעשיים הנובעים מהפערים העצומים במשאבים העומדים לרשות המדינות השונות ( עובדה המחייבת הצבת יעדים קצרי טווח ריאליים . ( ההבדל בהקשר זה בין האמנה בדבר זכויות חברתיות לבין האמנה בדבר זכויות אזרחיות מתחייב מאופיין השונה של שתי קבוצות הזכויות . בעוד זכויות אזרחיות הינן בעלות מאפיינים אינדיווידואליסטיים ונגטיביים בולטים , הזכויות החברתיות הינן בעלות מאפיינים קומוניטריאניים ( תלויי קהילה ) ופוזיטיביים בולטים . בעולם שאין בו כלל משפטי ( או עיקרון פוליטי ) המחייב שוויון כלכלי בין קהילות מדינתיות שונות ניתן לשאוף להגיע בתוך זמן קצר יחסית לרמה דומה של מימוש רק בנוגע לקבוצת זכויות המורכבת מזכויות שרובן "זולות" יחסית וכוללות במרכזן דרישה של אי התערבות הכלל בחיי הפרט . לא ניתן להבטיח רמה דומה של מימוש בנוגע לקבוצת זכויות " יקרות" יחסית , שהקהילה נדרשת לממן באופן אקטיבי למען הפרט . על רקע זה יש להנמיך את רף הציפיות מהאמנה בדבר זכויות חברתיות , ולהסתפק בכך שהאמנה מעודדת את הגברת יישומן של הזכויות החברתיות ואת צמצום הפערים בנושא זה בין המדינות החברות . באשר לבעיית האפקטיביות , הנגזרת מהיקף שיקול הדעת הנרחב שהאמנה בדבר זכויות חברתיות מותירה בידי המדינות החברות , הוועדה ליישום האמנה התמודדה עמה בצורה מרשימה למדי ופיתחה מתודולוגיה פרשנית המגבילה את היקף פעולתם של הסייגים שנזכרו לעיל ויוצקת תוכן קונקרטי אל תוך ההתחייבות שהמדינות נטלו על עצמן בהצטרפן לאמנה . בדרך זו נוצרה לוועדה אפשרות לפקח באופן אפקטיבי אחר יישום האמנה על ידי המדינות החברות . הערה פרשנית מס' 3 של הוועדה ( משנת 0990 מציגה את המודל הבא : > א < חו בת היישום של דכי נים מםוימים של הזכרות המנויות באמנה אינה יחסית , כי אם מוחלטת , או כמעט מוחלטת . ראשית , קיימת חובה לאמץ באופן מיידי צעדים שיישומם אינו מלווה בעלות כספית משמעותית . ( הכוונה לפחות לצעדים שאינם מטילים עלות ישירה המגולגלת על המדינה ( . בגדר תת קטיגוריה זו מצויים , לדעת הוועדה , אמצעים כגון איסור משפטי על הפליה בין גברים לנשים , מימוש הזכויות לשכר עבודה הוגן ושוויוני ולהתאבלות באיגודים מקצועיים , איסור על עבודת 21 / 3 / 2003 ) [ URL : http : // www 1 . umn . edu / humanrts / gencomm / epcomm 3 . htm ] ( last visited on nature of States parties obligations ( Art . 2 , para . 1 of the Covenant ) ( 1990 ) Committee on Economic , Social and Cultural Rights , General Comment 3 . The 123 ( להלן : . ( G . C . 3

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר