בין זכויות חברתיות לחובות חברתיות במשפט העברי

עמוד:255

בכל מקרה , ההגדרות הללו לא נאמרו אלא במי שאין לו הכנסה קבועה , בין ממשכורת ובין מקצבה ובין מכל מקור אחר > או שהכנסתו אינה מספיקה כדי פרנסתו . ( אבל מי שיש לו מקור הכנסה קבוע , אף שאין בידו ברגע זה כדי פרנסת שנה שלמה , אינו נקרא עני , ואסור לו לקבל צדקה . זאת ועוד , מי שמסוגל לעבוד ולהתפרנס מיגיע כפיו , והוא מעדיף להתבטל ולהתפרנס מן הצדקה , אינו מוגדר כעני , ואינו זכאי איפוא להתפרנס מן הצדקה כלל . ולפיה אי השוויון עצמו הוא אי צדק שיש לפעול לביטולו , ראו ח"ה בן ששון '' חסידי אשכנז על חלוקת קניינים חומריים ונכסים רוחניים בין בני האדם" רצף ותמורה > תשמ"ד < . 179-177 87 שו"ת שבט הלוי , חלק ב , סימן קכ , ד"ה מיהו ; שאלה מעניינת ביותר , אך קצר המצע מלעסוק בה , היא : מה דינו של מי שאין לו מזומנים להתפרנס בהם , אבל יש לו נכסים , כגון שיש לו דירה או כלי בית או תכשיטים וכדומה ? האם אינו מוגדר כעני כל זמן שאינו מוכר את נכסיו ? או שמא אין מחייבים אותו למכור מנכסיו , והוא זכאי ליהנות מכספי הצדקה ? המקור לדיון בשאלה זו הוא סוגיית התלמוד בכתובות סח ע"א , ונחלקו הראשונים בפירושה . לא נדון כאן בשיטותיהם , אלא נציין רק שיש מי שאומר שגם כאן יש להבחין בין הפרט ובין הציבור : מקבל הצדקה רשאי לשמור על כלי תשמישו היקרים ( כלי זהב < רק כשהוא מקבל צדקה מן היחיד , שהרי הלה חייב לתת לו צדקה כפי "אשר יחסר , "לו ואין איפוא היגיון לאלץ אותו להוריד את רמת החיים שלו תחילה , מה שאינו כן כשהוא מקבל צדקה מן הקופה הציבורית , שהציבור אינו חייב לספק לו אלא את המינימום ההכרחי , ואינו חייב להזדקק לו כל זמן שהוא יכול לדאוג לעצמו על ידי הורדת רמת החיים שלו . ראו שיטת רבנו תם , תוספות , כתובות סח ע"א , ד"ה כאן , על פי הצעת הפירוש של לנדר , לעיל הערר , ; 78 השוו שו"ת חתם סופר , יורה דעה , סימן רלט , ד"ה והט"ז כתב , ואפשר שכך יש לפרש גם את שיטת הרמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק ט , הלכה יד ; השוו תקנות שירותי הסעד ( מבחני נזקקות , ( , 1970-ל"תש שההזדקקות מוגדרת בהן לפי ההכנסה בלבד , בלי להתחשב בנכסים . וזו לשון סעיף : 7 "נזקק מחמת מחסור הוא אדם שאינו מסוגל ... להשתכר כדי מחייתו או מחיית התלויים בו " . 88 ראו שו"ת מהרשד"ם , יורה דעה , סימן קסו ; נ' בר אילן "מתן צדקה לעני שאינו רוצה לעבוד" מורשה ו > תשל"ד < , 109 אשר נשמטה ממנו תשובת מהרשד"ם ; א' בן זמרה '' הצדקה בראי תקנות הקהל באיטליא בראשית ימי הפוסקים האחרונים '' ספר הזיכרון לאברהם שפיגלמן > תשל"ט < , 198 , 187 המביא את תקנת קהילת מנטובה , ולפיה הצעת מקום עבודה לעני , ואפילו כמשרת , יכולה לבוא במקום מתן סיוע כספי .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר