בין זכויות חברתיות לחובות חברתיות במשפט העברי

עמוד:243

לבבן ; ולא תקפץ את ידך מאחיך האביון . כי פתח תפתח את ידך לו , והעבט תעביטנו די מחסרו אשר יחסר לו " . ועל הפרת חובה זו אמר הנביא : "הנה זה היה 'ערן סדם אחותך , גאון שבעת לחם ושלות השקט היה לה ולבנותיה ויד עני ואביון לא החזיקה " . . 2 התקופה הבתר מקראית משפסקה החברה היהודית להיות חברה חקלאית , נהפכה מצוות הצדקה לכלי העיקרי להבטחת קיומן של השכבות החלשות ופרנסתן . בעניין זה חלה התפתחות מעניינת : החברה - הציבור , הקהילה , העיר - נטלה על עצמה את החובה לתת צדקה לעניים בצורה ממוסדת ומסודרת , חובה שלא מצאנו לה בסיס במקרא . אולם בעוד שבחברה המודרנית 37 דברים טו , ז-ח . להלן , בחלק על העבודה , נראה שהמעלה הגבוהה ביותר במעלות הצדקה היא המאפשרת לזולת עצמאות כלכלית על ידי הצעת מקום עבודה , שותפות עסקית או מתן הלוואה . מכאן שיש לעשות הכל כדי לעזור לעניים להיחלץ מן התלות במוסדות הרווחה . דברינו כאן אינם בסוג זה של צדקה , אלא בצדקה להבטחת צורכי הקיום . עם זאת יש לציין שעל פי פשוטו של מקרא , כל מקום שמדובר בו בתורה על עזרה לזולת אין עניינה של עזרה זו מתנת חינם , אלא הלרראה שתאפשר למי שנקלע לקשיים לשקם את עצמו . כך , למשל , דברי הפסוק "פתח תפתח את ידך והעבט תעביטנו" מכוונים לעידוד למתן הלוואה , אלא שהוא מופיע בהקשר של מצוות שמיטת כספים , והתורה דוחקת במלווה לא להימנע ממתן ההלוואה לקראת סוף מחזור השמיטה אף על פי שהוא יודע שהלוואה זו עלולה ליהפך למעשה למתנה בגלל שמיטת החובות . לימים לא הועילה אזהרה זו , ומשום כך תיקן הלל הזקן תקנה חברתית המונעת למעשה את שמיטת החובות בשנת השמיטה כדי שלא תינעל דלת בפני הלווים , והיא הנקראת תקנת . "פרוזבול"ה ראו משנה , שביעית י , ג-ד . לתקנה זו ראו מ' אלון המשפט העברי - תולדותיו , מקורותיו , עקרונותיו > תשמ"ח ) . 420-418 38 יחזקאל טז , מט . 39 אורבך , לעיל הערה , 19 בע' , 106 והערת שוליים , 75 שם ; ראו גם בהרחבה : , 1 80 Institutions for the Supportof the Poor in Ancient Judaism ( London , 2001 ) 155- F . M . Loewenberg From Charity to Social Justice : The Emergence of Communal ובפרט בפרק השישי . תודתי למר יקותיאל צבע , מנהל האגף לתכנון אסטרטגי במשרד העבודה והרווחה , על שהפנה את תשומת ליבי לספר זה . שאלת מעמדן של שכבות העוני בהנהגת הקהילה חורגת מתחום דיוננו ; מ' אלון "סמכות ועוצמה בקהילה היהודית - פרק במשפט הציבורי העברי" שנתון המשפט העברי ג-ד ( תשל"ו-תשל"ז ) . 24-21 , 7 40 דומה שהמקור היחיד במקרא המדבר על צדקה מטעם השלטון מופיע בספר דניאל ( ד , כד , <

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר