על היחסים בין זכויות אזרחיות־פוליטיות ובין זכויות חברתיות־כלכליות

עמוד:289

דומה שממחלוקת זו בהבנת היקפה של התקנה משתלשלת מחלוקת נוספת בפרשנות הלכה אחרת בתלמוד בשמו של רבא , ולפיה : "מתקנת יהושע בן גמלא , לא ממטינן ינוקא ממתא למתא [ קרי , אין אנו מביאים ילד מעיר לעיר " , [ אלא חובה להקים בית ספר בעיר . לדעת הרמב"ן והרשב"א , הלכה זו אמורה גם כשיש מספר קטן של תלמידים בעיר , ומשמעותה היא שבני העיר אינם יכולים להתחמק מחובתם להקים בית ספר בעירם בטענה שאפשר לשלוח את הילדים ללמוד בעיר הסמוכה , כלשון התקנה : "תיקן שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בכל מדינה ומדינה ובכל עיד לעיד " , אפילו עבור מספר תלמידים זעום . לעומת זאת , לפי התוספות , דברי רבא אינם אמורים בהכרח בעיר שיש בה פחות מעשרים וחמישה תלמידים , שהרי בעיר מעין זו אין חובה ציבורית לשכור מלמד כלל , ובוודאי שאין מניעה שישלח האב את בנו ללמוד בעיר הסמוכה . אלא שאם כן , קשה להבין מהו החידוש בהלכת רבא , הלוא אם יש בעיר עשרים וחמישה תלמידים , חייבים בני העיר להעמיד מורה על פי התקנה !? מה עוד שאם ייסעו עשרים וחמשת התלמידים לעיר אחרת , יצטרכו להעמיד להם שם מורה לעצמם ? התוספות מסבירים שהחידוש בדברי רבא הוא שאף אם יש בעיר הסמוכה שתי כיתות של עשרים וחמישה תלמידים כל אחת , והיה אפשר בעיקרון לפזר את התלמידים של עיר זו בשתי הכיתות שבעיר הסמוכה בלא צורך להגדיל את סגל ההוראה , אין לעשות כן , אלא חייבים בני העיר לפתוח כיתה לילדיהם במקום . 255 בבא בתרא , שם . 256 ראו לעיל הערה . 253 הרמב"ן אינו מתייחס לדברי רבא , אבל לאור פירושו בעניין הקודם , יש להניח שהוא מסכים עם הרשב '' א ולא עם התוספות . ואומנם ראו חידושי הריטב"א , בבא בתרא כא ע"א , ד"ה אמר רבא , שהביא את הדברים בשם הרמב"ן . 257 שם , ד"ה מתקנת . וכן כתב הרא"ש , לעיל הערר , . 251 258 כאן המקום להעיר שיש אומנם מן הראשונים הסבורים שכיתה שיש בה יותר מעשרים וחמישה תלמידים ( עד ארבעים או חמישים תלמידים ) יש להעמיד בה מורה מסייע > ראו להלן הערה . « 63 אבל דעת הרא"ש היא שאין חובה להעמיד מורה מסייע אלא בכיתה שיש בה ארבעים עד חמישים תלמידים . לפי זה , הפתרון המוצע , לפזר את התלמידים בשתי הכיתות , לא היה מחייב את הגדלת סגל ההוראה כלל . 259 ושאלה היא אם הלכה זו מופנית כלפי הציבור בלבד , כפי שאנו מציגים אותה כאן , או שמא היא מופנית גם כלפי ההורים , ולפיה ההורים אינם רשאים לשלוח את ילדיהם ללמוד בעיר אחרת אף אם הם מעדיפים את החינוך הניתן שם , אלא הם חייבים לשלוח אותם לבית הספר שבעירם , כפי שהבין גליק , לעיל הערה , 236 בעי . 166-156 לדעתו , השאלה שנויה במחלוקת ראשונים , ויסוד המחלוקת ביניהם הוא בשאלה אם השיקול לאיסור לטלטל ילד

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר