על היחסים בין זכויות אזרחיות־פוליטיות ובין זכויות חברתיות־כלכליות

עמוד:288

חילוקי דעות אלה באים לידי ביטוי בפרשנותם השונה של הראשונים את הלכת רבא , בהמשך הסוגיה התלמודית : "סך מקרי דרדקי - עשרין וחמשה ינוקי " . כלומר , מספר התלמידים מוגבל לכדי עשרים וחמישה למורה אחד > ואם יש חמישים תלמידים , צריך להעמיד להם שני מורים . ( התוספות והרא"ש סבורים שהלכה זו היא בעלת אופי כלכלי-צי 13 רי , ובהתאם לכך הם פירשו שבפחות מכאן "אין בני העיר יכולין לכוף זה את זה להשכיר להם מלמד" . לעומת זאת , דעת הרמב"ן והרשב"א ואחרים היא שהלכת רבא יסודה בשיקול 75 ג 7 . גי / 7 יטכי , והם סבורים שלפי התקנה , "אפילו לשנים ושלשה [ תלמידים ] מושיבין מלמד" ( לשון הרמב"ן , ( ואין כוונת רבא לקבוע מספר מזערי של תלמידים משיקולים כלכליים , אלא לקבוע מספר מרבי של תלמידים למורה אחד משיקולים חינוכיים . כלומר , אם יש תלמידים רבים , הציבור חייב להעמיד מורה לכל עשרים וחמישה תלמידים כדי להבטיח את איכות 250 בבא בתרא כא ע '' א . 251 תוספות , שם , ד"ה סך ; פסקי הרא"ש , שם , פרק ב , סימן ז . 252 ראו ערוך השולחן , יורה דעה , סימן רמה , סעיף כה , המצמצם את משמעות דברי התוספות וקובע שדבריהם אינם אמורים אלא כשאפשר להסיע את התלמידים לעיר שיש בה מלמדים . אבל אם אופציה זו אינה קיימת , "פשיטא שכופין זה את זה , "לשכור מכיוון שייתכן שב '' פחות מכ"ה ילכו בטל חס ושלום . '' אולם אין הכרח לומר כדבריו , מכיוון שאפשר שדעת התוספות היא שבפחות מעשרים וחמישה תלמידים , חובת החינוך נותרת חובתם הפרטית של ההורים , ואין להטילה על הציבור . 253 ראו חידושי הרמב"ן , שם , ד '' ה בספרא ; חידושי הרשב '' א , שם , ד '' ה מאמר רבא ; עליות דרבנו יונה , שם , ד"ה אמר רבא ; חידושי הר"ן , שם , ד"ה מתקנת יהושע בן גמלא ; חידושי הריטב"א , בבא בתרא , שם , ד '' ה אמר רבא ; נימוקי יוסף , בבא בתרא , פרק שני ( י ע"ב בדפי הרי"ף , ( ד"ה לא ממטינן ינוקא . 254 נעיר שבמהלך הדורות הותקנו תקנות שונות מדין הגמרא בעניין המספר המרבי של תלמידים בכיתה : יש קהילות שתיקנו בהן להעמיד מלמד אחד לכל עשרה תלמידים , ויש קהילות שהעמידו מלמד אחד לכל שלושים תלמידים - הכל לפי תנאי החיים ויכולת התלמידים בכל מקום . ראו שציפנסקי , לעיל הערה , 239 בע' רפב-רפד ; גליק , לעיל הערה , 236 בע' . 194-191 וראו שו"ת אמונת שמואל ( לר' שמואל קיידנבר , רוסיה פוליךמורביה , המאה הי '' ז , ( סימן כו , הסבור שלימוד עשרים וחמישה תלמידים בכיתה אחת התאים לתקופת התלמוד , אבל בימינו , שנתמעטו הלבבות , ד , ד , לכד , מחייבת שיהיה מספר התלמידים בכיתה קטן יותר .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר