שער ראשון: זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות: מבט כללי והשוואתי

עמוד:261

שלא הפליגה למרחקים ולא באה בתביעות קיצוניות שלא מן העולם הזה , נמסר לקהלות ישראל בארצות פזוריהם כלי יקר המחזיק ברכה לעיצוב פני חברה , שבה לא תרבה המתיחות ושבה יופחת הסבל . הקהלות שהרבו צדקה הפחיתו את מדת המתיחות החברתית וגם עמדו ביתר הצלחה במאבקן על קיומן , מתוך אמונה ש'אין כסא ישראל מתכונן ודת האמת עומדת אלא בצדקה / שנאמר : 'בצדקה תכונני' ( ישעיהו נד , יד . < ואין ישראל נגאלין אלא בצדקה , שנאמר : 'ציון במשפט תפדה , ושביה בצדקה' ( ישעיהו א , כז " . < ג . תעסוקה . 1 ערך העבודה וכבוד האדם נגזר על האדם להתאמץ כדי להביא פרנסה לביתו . לפי הסיפור המקראי , נגזר כן על אדם הראשון בעקבות החטא הקדמון : "בזעת אפיך תאכל לחם" ואיוב אומר : "אדם לעמל יולד " . עם זאת , המסורת היהודית אינה רואה בעבודה משום קללה . להיפך , העבודה היא מאותות הכבוד של האדם , המסוגל לשנות בכוחו את הטבע ולהפוך חיטה ללחם וענבים ליין . וכך אמרו חכמי ישראל : "גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה " . וכן ציוו החכמים ואמרו : " אהוב את המלאכה " . ועוד אמרו : "כשם שהתורה ניתנה בברית כך המלאכה ניתנה בברית , שנאמר : 'ששת ימים תעבד ועשית כל מלאכתך . ויום השביעי שבת לה' אלהיך ( שמות כ , ט-י " . ( משורר תהילים משבח את האדם הנהנה מיגיע כפיו , ואומר : "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך " . לא רק משום שמאושר הוא האדם שאינו נזקק לחסדי אחרים , אלא גם משום שיפה 111 על פי הרמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק י , הלכה א . 112 בראשית ג , יט . 113 איוב ה , ז . 114 נדרים מט ע"ב . 115 משנה , אבות א , י . 116 אבות דרבי נתן , נוסחא א , פרק יא , ד '' ה אהוב את . להערכת העבודה והעובדים ; אלון , לעיל הערה , 11 בע' 117 . 331-329 , 107-106 תהילים קכח , ב .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר