שער ראשון: זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות: מבט כללי והשוואתי

עמוד:258

מפרנסין אותה לפל . 101 "כבודה ואומנם הרמב"ם מביא משנה זו להלכה בפרק העוסק במצוות הצדקה המוטלת על היחיד : " לפי מה שחסר העני אתה מצווה ליתן לו : אם אין לו כסות , מכסים אותו ; אם אין לו כלי בית , קונין לו ; אם אין לו אשה , משיאין אותו , ואם היתד , אשה , משיאין אותה לאיש ... יתום שבא להשיאו אשה , שוכרין לו בית ומציעים לו מטה וכל כלי תשמישו , ואחר כך משיאין לו אשה " . וכך עולה גם מדבריו של ר' יעקב עמדין ]" : צדקה ] שהוא דבר תורה . זהו להמציא לעני הגון די מחסורו כל צרכו לפי מה שהוא אדם חסר , אישה [ קרי , הוצאות החתונה ופרנסת הזוג ] ובית דירה וכלי תשמישים או פרנסה או בריאות או אפילו הצריך למעדנים בטבעו - חובה להזמין לו כל זה בכל היכולת , אם אפשר בצבור " . 101 אפשר אומנם לטעון שממשנה זו עולה שהשאת היתומה והיתום גם היא מחובות הקופה הציבורית , ושדין "לפי כבודה" אינו סותר בהכרח את העיקרון שראינו לעיל , ולפיו חלוקת כספי הקופה הציבורית חייבת להיעשות לפי אמות מידה שוויוניות , כפי שהציע בר אילן , לעיל הערה , 78 בע' . 465-464 לדעתו , יש להבחין בין "אשר יחסר לו" לבין "לפי . "כבודה המושג "לפי כבודה" אינו מציין נדוניה שהיא בגדר מותרות , אלא נדוניה מכובדת על פי התקן , ורק אם אין די כסף ב"כים" כדי לספק נדוניה ברמה זו , נותנים ליתומה על כל פנים נדוניה ברמה המינימלית אף שאינה תואמת את כבודה של אף יתומה . לדידנו , גם אם לא נאמץ את הבחנתו המעניינת של הרב בר אילן , אין סתירה בין משנה זו לבין העקרונות שהבאנו לעיל , ובלבד שנניח שהגבאי שמדובר בו כאן אינו שלוח הציבור , אלא שלוחם של יחידים . וראוי אומנם לתת את הדעת על העובדה שהמשנה אינה מדברת על , "קופה" אלא על " כיס" ( ואף הגמרא מפרשת '' כיס" - ארנקי של צדקה , ולא קופה . ( זאת ועוד , בתלמוד הירושלמי , כתובות , פרק ו , הלכה ה ( ל ע"ד , ( נחלקו האמוראים בשאלה אם הגבאי חייב ללוות כסף לצורך הכנסת כלה כשאין כסף , "כיס"ב והלוא תמוה הדבר : אם בקופת הציבור עסקינן , יש למלא את הגירעון על ידי הטלת מס על תושבי המקום , ולא בנטילת הלוואה ! אלא שמסתבר ש"כיס" זה הוא קרן של יחידים המקיימים את חובת הצדקה הפרטית המוטלת על כל אחד מהם במשותף ( מעין ה"עמותות" בימינו , ( ומשום כך גבאי הצדקה מוסמך לחלק את כספי הקרן על פי אמות מידה גמישות יותר מכספי הקופה הציבורית . ואם יש די כסף ב '' כים , '' הוא רשאי לתת ליתומה נדוניה בהתאם למעמדה וכבודה . וצריך עיון . 102 רמב"ם , הלכות מתנות עניים , פרק ז , הלכות ג-ד . 103 שו"ת שאילת יעבץ , חלק א , סימן ג , ד"ה ונ"ל שענין .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר