מבוא: הזכויות החברתיות - רעיון שהגיע זמנו

עמוד:157

ביטוי מובהק להערכה כי ביקורת שיפוטית אינה אמצעי הולם לאכיפת המגבלות המוטלות על רשויות השלטון מכוח ההכרה בזכויות חברתיות ניתן בחוקה של הודו , שם נקבע כי ההכרה בזכויות החברתיות נועדה לשמש עיקרון מנחה בלבד , ולא בסים להחלת ביקורת שיפוטית . כאמור , גם הצעת חוק יסוד : זכויות חברתיות פוסעת במידה רבה בדרך זו מכוח הסייג המפורש שמוצע לקבוע בה כי מימוש הזכויות ייעשה "בהתאם ליכולתה הכלכלית של המדינה כפי שתיקבע בידי . "הממשלה סיכומו של דבר , הטענה היא זו ; אין די בהכרה עקרונית בחובה המוטלת על המדינה להגן על זכויות חברתיות ולספק צרכים שונים של הציבור לשם ביסוס ביקורת שיפוטית . נדרשת עוד שורה של הכרעות ערכיות וקביעת סדרי עדיפויות בתקציב שאינם נובעים מעצם ההכרה החוקתית בזכויות חברתיות . ההצעה המובאת כאן מכוונת להתמודד עם שני קשיים אלה : מצד אחד מוצע מתווה לאפיון מפורט יותר של אופן הפעלתו של שיקול הדעת השלטוני באשר להספקת מימון ציבורי של מוצרים תיאוריה" ) של מימון ציבורי" או "חוקה ;( "כלכלית ומצד השתמטות מתשלום מיסים ( למשל , בג"צ 551 / 99 שקם בע"מ נ' מנהל המכס והמע"מ , פ"ד נד ; 112 < 1 > בג"צ 6579 / 99 פילבר נ' ממשלת ישראל > לא פורסם . « בית המשפט נמנע מלבחון את המדיניות הכללית בתחום משק המים ( עניין בן חיים , לעיל הערה , 58 בע' . ( 625 בית המשפט סירב לקבוע מדיניות כללית בסוגיית המתות חסד שלא אגב דיון בנסיבות ספציפיות ( בג"צ 945 / 87 נחייסי נ' ההסתדרות הרפואית בישראל , פ"ד מב ;( 135 < 1 > ועוד , ראו בהקשר זה גם בג"צ 6029 / 99 פולארד נ' ראש הממשלה , פ"ד נד ; 241 < 1 > בג"צ 910 / 86 רסלר נ' שר הביטחון , פ"ד מב 524 , 441 < 2 > ( עמדת הנשיא שמגר . ( עם זאת יש לכך חריגים לא מעטים . כך , למשל , ההלכה היא שאין מניעה להחיל ביקורת שיפוטית בנוגע לחקיקה ראשית ולחקיקת משנה לא רק באשר ליישום החוק במקרה מסוים , אלא אף באופן כללי : בג"צ 6652 / 96 האגודה לזכויות האזרח נ' שר הפנים , פ"ד נב . 126 , 117 < 3 > לדיון בסוגיה זו ראו י' דותן '' עתירה כללית ופוליטיקה שיפוטית בבית המשפט הגבוה לצדק" עיוני משפט כ > . 93 0 "תשנ 78 לפי סעיף 37 לחוקת הודו , המתייחם להוראות שיש בהן הכרה מפורשת בזכויות חברתיות : . law " country and it shall be the duty of the State to apply these principles in making principles therein laid down are nevertheless fundamental in the governance of the "The provisions contained in this Part shall not be enforced by any court , but the בית המשפט העליון בהודו עקף מגבלה זו באמצעות הקביעה כי הזכויות החברתיות נובעות למעשה גם מן הזכויות האזרחיות , שלגביהן לא נקבע סייג כאמור . לתמיכה בגישה הקבועה בחוקה של הודו , ראו : . Micheiman , supra note 6

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר