מבוא: הזכויות החברתיות - רעיון שהגיע זמנו

עמוד:138

ההספקה הציבורית , איכותם של המוצרים והשירותים המסופקים וכדומה ?( בקווים כלליים , ניתן לאפיין שתי חלופות עיקריות בהקשר זה : האחת , הכרעה בהתאם ל"כללי המשחק" המקובלים במשטר דמוקרטי , כלומר הכרעה לפי עמדת הרוב בציבור ; האחרת , קביעה של צרכים בסיסיים של האדם מכוח ההכרה ב"זכויות חברתיות" באופן המחייב את רשויות השלטון להצביע על קיומם של טעמים טובים דיים לא לספק צרכים אלה . מטרת הדברים המובאים כאן היא להצביע על הקשיים העיקריים הכרוכים בכל אחת מן החלופות הללו . קודמות לכך הערות מספר באשר לאמות המידה שראוי להעריך לפיהן כל אחת מן החלופות . . 1 אמות מידה להערכה : עקביות וייצוגיות לכאורה , הדרך הראויה להכריע בדבר הספקת מימון ציבורי היא באמצעות הצבעה של הציבור הרלוונטי ( או נציגיו . ( העיקרון בדבר , " no taxation without representation " המשקף את השאיפה להבטיח שכספי המיםים הנגבים מן הציבור ישמשו למימון פעילויות המקדמות את הרווחה החברתית , ולא לשם קידום אינטרסים צרים של גורמי השלטון , הוא ביטוי לכך . דרך הכרעה כזו מתאימה אם בוחרים בתפיסה של "צדק פרוצדורלי , "טהור שלפיה החלטה חינה צודקת אם היא התקבלה בדרך המוגדרת "הוגנת" . במסגרת תפיסה מסוג זה ניתן לטעון , למשל , כי הכרעה על פי עמדת הרוב היא זו המכוננת את התוצאה הצודקת . 12 לדיון במהותו של עיקרון זה , ראו : . Northwestern u . L . Rev . ( 2001 ) 191 K . Stark "The Right to Vote on Taxes" 96 המחבר סוקר שם שורה של הוראות בחוקות של מדינות בארצות הברית שלפיהן החלטות של רשויות מקומיות בדבר העלאת מיסיס חייבות לזכות באישור במשאל עם של תושבי הרשות המקומית . 13 לדיון במונח "צדק פרוצדורלי טהור" ( בהקשר של הקצאת משאבים , ( ראו ; ' , Theoryof Justice ( Cambridge , Mass ., 1971 ) 83-90 j . Rawls A ד' הד "על פי רוב " ? סוגיית יסוד בדמוקרטיה הישראלית ( תשנ"ט < : 77 "צדק פרוצדוראלי טהור מבוסס על מנגנון ... [ אשר ] מכונן ( constitutes ) את הצדק " . > שם , בעי ( . 85 14 למשל , משום שדרך הכרעה זו מעניקה לכל משתתפי ההצבעה כבוד שווה . ראו : ; 2209 "Legislation , Authority , and Voting" 84 Georgetown L . J . ( 1996 ) 2185 , 2208- j . waldron ע"א 6821 / 93 בנק המזרחי המאוחד בע"מ נ' מגדל , פ"ד מט 529-522 , 516-515 , 512-511 , 221 ( 4 > ( השופט דושין ) ( להלן : עניין בנק מזרחי . ( לדיון ביקורתי בטענה זו ראו הד , שם , בע' ; 92-84 ב' מדינה "גבולות סמכותה של הכנסת לקבוע הוראות שריון" משפט וממשל ו > תשס"ג ) . 509

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר