תוכן עניינים

עמוד:616

על כך , הזכות החוקתית יכולה לשנות את המאזן בין השיקולים השונים העומדים ביסוד שיקול הדעת שניתן לרשות השלטונית , אשר מחויבת לתת משקל נכבד יותר לזכות המוכרת כחוקתית . לדעתנו , בעניין שוחרי גיל"ת החמיץ בית המשפט העליון הזדמנות לקבוע זכות חוקתית לקבל חינוך בחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו , אף כי ייתכן שהמקרה שנידון בפסק דין זה לא היה המקרה המובהק שבו היה צריך להעלות את הטענה החוקתית או לדון בה . מכל מקום , לאור דבריו של הנשיא ברק בבקשה לדיון הנוסף , ניתן לראות את שאלת ההכרה בזכות לקבל חינוך כפתוחה . ניסינו להתוות את הדרך לביסוס תשובה חיובית על שאלה זו , כאשר תתעורר לפני בית המשפט בעתיד . ו . סיכום : הצורך בהכרה בזכות לקבל חינוך המכיר את המצב הקיים בישראל יודע אל נכון כי על אף החקיקה המסדירה את החינוך , המציאות מזמינה בעיות רבות בתחום זה . הבעיה הראש 1 נה נוגעת בשמירת סטנדרטים : למעשה , החינוך מוענק , במסגרת תנאים ומגבלות שנקבעו בחקיקה הרגילה , ללא כל ערובה לסטנדרט מינימלי של חינוך . חוק זכויות התלמיד , שנכנס לתוקף בחודש דצמבר , 2000 לא שינה את המצב הקיים . החוק אינו מסמן שינוי נורמטיבי במעמדן של הזכויות ( אף שהוא קובע כמה עקרונות חשובים אחרים . ( חוק זכויות התלמיד הוא דבר חקיקה במעמד של חוק רגיל שאלמלא חוק יסוד זה או חוק היסוד שבוטל כאמור בסעיף , 9 היו תקפות ערב תחילתו של חוק יסוד זה יעמדו בתוקפן עד יום א' בניסן התשס"ב 14 ) במרס ( 2002 אם לא בוטלו קודם לכן , ואולם פירושן של ההוראות האמורות ייעקל , נדלה הוראות חוק י 0 ל 7 זה " . ( ההדגשה שלי - י' ( . 'ר גישה זו , כי יש לפרש '' דין ישן" בהתאם להוראות חוקי היסוד החדשים , נקלטה גם בהקשר של חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . ראו בש"פ 537 / 95 גנימאת נ' מ"י , פ"ד מט 411-410 , 355 ( 3 > ( השופט ברק ;< בג"צ 5688 / 92 ויכסלבאוס נ' שר הביטחון , פ"ד מז 827 , 812 ( 2 > ( השופט ברק ;< דנג"צ 4466 / 94 נוסייבה נ' שר האוצר , פ"ד מט 86-85 , 68 < 4 > ( השופטת דורנת . 178 השאלה בדבר מעמדה החוקתי של הזכות לחינוך הושארה בצריך עיון גם בעניין יתד , לעיל הערה , 56 בע' 179 . 843-842 על רוב הבעיות לא נעמוד במסגרת מאמר זה .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר