תוכן עניינים

עמוד:608

ומתוקנת , אנו מסכימים בכל הכבוד עם דעותיהם של השופט זמיר ושאר מלומדי המשפט שדבריהם הובאו כאן . כך באשר לזכויות החברתיות בכלל , וכך בקשר לזכות לקבל חינוך . מטעמים אלה ראוי גם לגזור את הזכות החוקתית לקבל חינוך מתוך זכויות המסגרת ל"כבוד" או ל"חירות" אשר בחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . הזכות לקבל חינוך הינד . זכות שאין להגזים בחשיבותה . בית המשפט העליון אינו צריך להירתע מלהכיר בזכות חרף העובדה שהמדובר בזכות המטילה "חובות עשה" על המדינה . . 4 עניין שוחרי גיל"ת לאור הניתוח שהוצג , ברור כי פסק הדין בעניין שוחרי גיל"ת , שהוזכר קודם לכן , הוא הזדמנות שהוחמצה . כאמור , זה פםק הדין היחיד שנידונה בו השאלה בדבר קיומה של זכות חוקתית לקבל חינוך על פי חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . בפםק דין זה הביע בג"צ את דעתו כי הזכות לקבל חינוך אינה זכות חוקתית במסגרת חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . קביעה זו , כך לדעתנו , היתה שגויה , והיה ראוי להגיע לתוצאה שונה . פסק הדין נסב על תוכנית גיל"ת ( ראשי תיבות של "גישה ייחודית להתפתחות , ( "תקינה תוכנית חינוכית פסיכולוגית שיועדה לתינוקות ולילדים בגיל הרך ( מגיל שנה ואף פחות ועד לגיל שש . < תוכנית גיל"ת התמקדה בילדים שאובחנו כלא חריגים מבחינה התפתחותית ( פיזית או נפשית , ( אך נולדו לתוך סביבה משפחתית ששורדים בה תנאי מצוקה קשים . התוכנית התבססה על ההנחה כי תנאי המצוקה הללו , שמקורם בתפקוד לקוי של ההורים , 148 לשם הדיוק יש לציין כי דווקא השופט זמיר , המבקר את השקפתו של הנשיא ברק , כאמור לעיל , אינו תומך בהכרה נחפזת בזכויות בלתי מנויות מתוך זכות המסגרת לכבוד בנושאים עקרוניים ללא דיון עמוק לגופו של עניין . ראו עניין שדולת הנשים , לעיל הערה , 137 בע' . 536 149 זו גם דעתו של אדרעי , לעיל הערה , 19 בע' : 87 "הזכות לכבוד אדם ודאי צריכה לכלול את הזכות למימוש ולביטוי עצמי הבאים לידי ביטוי בזכות ללימוד ולחינוך 150 " . עניין שוחרי גיל"ת , לעיל הערה . 14 על פסק הדין ראו ג' גונטובניק "המשפט החוקתי : כיווני התפתחות שלאחר המהפכה החוקתית" עיוני משפט כב > תשנ"ט < . 129 העותרים בעתירה זו יוצגו על ידי הקליניקה לזכויות האדם והאזרח בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב . על כך ראו נ' רימלט "החינוך המשפטי - בין תיאוריה לפרקטיקה" עיוני משפט כד > תש"ם < 151 . 81 בפסק הדין נעשה שימוש בביטוי "זכות . "לחינוך אנו , כאמור , עושים שימוש בביטוי '' זכות לקבל , "חינוך וזאת כדי להבדיל את הזכות מזכויות אחרות שבשדה החינוך .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר