תוכן עניינים

עמוד:603

סבוכות . עם זאת , גם אם לא יאמץ בית המשפט העליון את דעתו של השופט לוין בדבר הפיכתה של ההכרזה למקור עצמאי לזכויות אדם חוקתיות , הדרך להכיר בזכות לקבל חינוך כזכות חוקתית פתוחה בהתאם למודל הביניים : הכרה בזכות חוקתית לקבל חינוך כזכות חוקתית פרטיקולרית ללא שם , הנגזרת מזכויות המסגרת של "כבוד" או "חירות" על רק ? קביעתה המפורשת בהכרזה על הקמת המרינה , שחוק-היסוד מפנה אליה במפורש , על כן , לכל הפחות , ההכרזה על הקמת מדינת ישראל מסייעת לבסס זכות חוקתית לחינוך במסגרת חוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . יש לציין כי בעניין שוחרי גיל '' ת , שבה נידונה השאלה בדבר קיומה של זכות חוקתית לקבל חינוך בישראל , הפנו העותרים את בית המשפט , בין השאר , אל עקרון "חופש החינוך" שבהכרזה על הקמת המדינה . השופט אור , שכתב את פסק הדין המרכזי בפרשה זו , השאיר בצריך עיון את השאלה אם הכרזת העצמאות נהפכה למקור עצמאי לזכויות אדם חוקתיות . עם זאת , הוא ראה לנכון לציין , אגב אורחא , שגם בהנחה שההכרזה נהפכה למקור עצמאי לזכויות אדם חוקתיות , לא התמודדו העותרים עם השאלה כיצד נובעת מ"חופש , "לחינוך שעוגן במגילת העצמאות , החובה האפירמטיבית של המדינה לספק חינוך . השופט אור רומז בכך שאת "חופש החינוך" הקבוע במגילת העצמאות אין לפרש כזכות לקבל חינוך , אלא כזכות להשפיע על תוכני החינוך בלבד . דעתו זו של השופט אור נתמכה לאחרונה על ידי השופט חשין בעניין עדאלה . אכן , 129 לטיעון זה נתייחס בהרחבה בהמשך , כאשר ננסה לבסס את הזכות החוקתית לקבל חינוך בחוק יסוד : כבוד האדם וחירותו . ראו להלן פרק ה 3 למאמר . 130 עניין שוחרי גיל"ת , לעיל הערה . 14 בפסק דין זה נדון בהרחבה בהמשך . ראו רבין , לעיל הערה , 1 בעי 131 . 386-378 עניין שוחרי גיל"ת , שם , בעי . 27 עם זאת יש לשים לב להתייחסותו של השופט אור לטענת העותרים בדבר עילת השוויון - "שוויון הזדמנויות , "בחינוך כפי שהשופט מכנה אותה , ראו שם , בע' ; 29 וכן לבג"צ 7081 / 93 בוצר נ' מועצה מקומית , "מכבים רעות" פ"ד נ , 19 < 1 > שניתן ארבעה חודשים בדיוק לפני פסק הדין בעניין שוחרי גיל"ת , שם , ואשר בו נידונה עתירתו של ילד נכה . בעתירה התבקש בית המשפט להורות על התאמת מתקנים שונים בבית הספר ביישוב שהעותר מתגורר בו , על מנת שיוכל ללמוד בבית הספר . העתירה בפסק דין זה התקבלה , ובית המשפט הטיל על הרשות "חובות עשה" להתאים מתקנים שונים בבית הספר לצרכיו של העותר , אם כי ואת מכוח עקרון השוויון ופרשנות של הוראות שונות בחוק התכנון והבניה , תשכ '' , 1965-ה והתקנות שהותקנו מכוחו , וללא אזכור כלשהו של הזכות לחינוך . 132 עניין עדאלה , לעיל הערה . 37 פסק הדין ניתן לאחר עניין שוחרי גיל"ת , שם , ונידונה בו ,

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר