תוכן עניינים

עמוד:58

במסגרת האמנה בדבר זכויות אזרחיות והאמנה בדבר זכויות חברתיות . על רקע החלטתם של מנסחי ההכרזה האוניוורסלית בדבר זכויות האדם להתייחס לשתי קבוצות הזכויות באופן משותף ולהעניק להן מעמד שווה , ההחלטה להבחין בין מנגנוני האכיפה עלולה להיראות בלתי עקבית ; אך לדעתי , אין זה כך . שתי קבוצות הזכויות מחוברות זו לזו בדרכים רבות , והיה חשוב להדגיש את הדמיון ביניהן בהכרזה האוניוורסלית האמורה . עם זאת יש מקום להדגיש גם הבדלים מבניים מסוימים ביניהן . אולם אין לתת להבדלים להוביל להתעלמות מן העובדה כי הנושאים האזרחיים הפוליטיים והחברתיים הכלכליים אינם ניתנים לחלוקה . בהקשר האזרחי הפוליטי , החובות מוטלות על המדינות . המדינות צריכות לחוקק חוקים וליצור תנאי רקע ותשתית מוסדית שימזערו את הפגיעות בזכויות המוזכרות באמנה . במקרים מסוימים יש פירוט של החובות , ונוסחות מסוימות של איזון בין זכויות אלה לבין שיקולים נוספים ( כגון מצבי חירום ) נשללות במפורש . אם חשודים בביצוע פשע נחשפים לעינויים או ליחס משפיל בזמן שהם מצויים בסמכות השיפוט של המדינה , או אם אנשים נעלמים או אינם זוכים במשפט הוגן לפני בית דין עצמאי , יש בכך משום הפרת חובה מצד המדינה . חובות אלה הינן הן שליליות - להימנע מלפגוע בזכות , והן חיוביות - לנקוט בצעדים לקדם את יישומה . מאידך גיסא , האמנה בדבר זכויות חברתיות רק מטילה חובה להשתדל לנקוט באמצעים להשגת רמה מספקת של הגנה על הזכויות . יתר על כן , האמנה מתירה מפורשות למדינות מתפתחות לא להעניק זכויות אלה לפרטים שאינם אזרחיהן . במילים אחרות , יש נכונות פחותה להגדיר ולאכוף את החובות המקבילות לזכויות החברתיות הכלכליות של הפרט . קיים הבדל חשוב נוסף : הקהילייה הבינלאומית נוטלת על עצמה חלק מהאחריות להבטיח אי פגיעה בזכויות אזרחיות פוליטיות , במיוחד כאשר מדובר בפשעים נגד האנושות . אין כל התחייבות דומה בהקשר החברתי הכלכלי , מלבד המחויבות לשיתוף פעולה ותיאום . נראה כי הסמכות לאכוף את הזכויות והאחריות לכך אינם מצויים בידי כל מדינה ומדינה , אלא אך ורק בידי מדינתו של אותו פרט נתון . ההבדלים בין שתי האמנות נעשו בולטים עוד יותר עם 46 ניתן אומנם לשלול זמנית זכויות להליך הוגן בשעת חירום , אולם לא ניתן להשעות את הזכות לא להיות חשוף לעינויים או את הזכות לחיים - סעיף 4 לאמנה בדבר זכויות אזרחיות . 47 סעיף ( 1 ) 2 לאמנה בדבר זכויות חברתיות . כאמור לעיל , יוצאת מן הכלל היא ההתחייבות של המדינות לספק חינוך יסודי חובה וחינם לכולם - סעיף < a >< 2 > 13 לאמנה זו . 48 סעיף ( 3 ) 2 לאמנה בדבר זכויות חברתיות . 49 השוו : . Doc . A / Conf . I 83 / 9 , 37 I . L . M . ( 1998 ) 999 Rome Statute of the International Criminal Court , 17 Jul y 1998 , art . 7 , UN

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר