מבוא אוצר או יוצר?

עמוד:13

ררב פרטים , שזיכרונו כביר וכוח יצירתו אין לו גבולות , אבל מנגנון עיוור הוא במובן מסוים , וככל מנגנון מוכני אינו פועל אלא לפי ההוראות שהוא מקבל . תהא אחת ההוראות מנוסחת בקצת רישול — מיד תארע תקלה והמוצר הסופי , היינו המשפט , יהא לוקה . 0 . 8 לא דגמים לומד אפוא הילד כשהוא מאזין לדיבוריהם של הסובבים אותו , כי אם מבעים הוא קולט , מפרקם , מנתח את המשותף והשונה שבהם ומנסח לו כללי יצירה משלו . כך , למשל , על פי הצורות שהוזכרו לעיל ( הלכתי , ישבתי , חזרתי — הולך , יושב , חוזר ) ניסח לו הילד כלל יצירה שנוכל אנו לנסחו במילים שלנו כך : הצורה ישבתי היא במבנה ( א , ( ולעיתים יש להמירה בצורה יושב שהיא במבנה ( ב , ( כך יש להמיר באותם התנאים גם כל צורה אחרת במבנה ( א ) בצורה במבנה ( ב , ( ובלבד שיוחלפו ב ( א ) וב > ב ) עיצורי השורש בהתאמה . אף על פי שאותו ילד , כמובן , לא שמע מעולם עיצור מהו ולא שורש מהו , אנו משתמשים במונחים אלה לעניין הנתפס אינטואיטיבית אצל אותו ילד . 0 . 9 בעלי 'כללי היצירה' מבקרים את אסכולת ה'דגמים' גם על יסוד ההבחנה שלדעתם יש להבחין בין 'דקדוק פני השטח' ובין 'דקדוק . 'העומק הא בהא תליא . אם אתה אומר שיש כאן יצירה ויש כאן פיתוח , הרי אמרת שלא כל מכמני הלשון גלויים לעין , היינו שעל פני השטח אינך רואה את כל העובדות הלשוניות . אסכולת הדגמים — מה שעיניה רואות הוא עולם ומלואו בעיניה , ו"לא ראית — אינה ראיה" כלל גדול הוא אצלה . עוד נשוב ונדגים את מעלותיה של אסכולת היצרנים . הלא כל הספר הזה כתוב על פי גישת הדקדוק היוצר , כפי שמעיד עליו שמו . 0 . 10 עם התפתחותה של אסכולת הדקדוק היוצר הלך וגבר בה משקלו של המילון . אין זה אותו המילון הנותן בעיקר את משמעות הערך המילוני , ורק זעיר פה זעיר שם מציין את התכונות הדקדוקיות של המילה , כגון מה הוא חלק הדיבר של המילה , ואם היא שם , האם הוא שם זכר או שם נקבה . די במידע כזה כדי לקבל מושג על המילה כשהיא לעצמה , אבל לא די בו אם המילה נתפסת בעינינו כחלק ממבע נרחב יותר , כגון כחלק ממשפט . כאן יש צורך בפרטים נוספים , כגון אילו מילים אחרות חייבות להימצא במשפט אם מצויה בו מילה זו שמדובר בה , או לפחות איזה סוג של מילים נוספות חייב להימצא במשפט . למשל , אם תמצא בטקסט שאתה קורא בו את המילה זלזל , ודאי תימצא באותו המשפט גם מילת היחס ב , ואם תימצא במשפט המילה אתמול , סביר להניח שיימצא בו גם פועל בזמן עבר . שיקולים אלה ודומיהם הביאו ליצירת מילונים מסוג חדש , שבהם בכל ערך מילוני נרשמים גם המוני פרטים חדשים , והם בגדר 'תכונות . 'המילה מאחר שספר זה מכוון לתיאור יצירת המילה ולא לשילובה בתוך משפט , לא נעסוק כאן בעניין זה אלא במקרים מיוחדים .

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר