שער לבוא בו

עמוד:13

ושתי בירות של ממלכת ישראל : שכם , בירתה הראשונה לאחר הפילוג , ושומרון , בירת השושלת של עמרי , שהמשיכה לשמש בירת הממלכה הצפונית עד חורבנה . בסיפורי קניית בירות ממלכת יהודה , מחזירנו הסיפור על חברון לתקופת האבות — קניית המקום בידי אברהם , והסיפור על קניית ירושלים עניינו כמייסד שושלת המלוכה , דוד . כך גם בממלכת הצפון : הסיפור על שכם עניינו באב , יעקב . ואילו הסיפור על שכם עוסק בעמרי , אבי השושלת החשובה בשושלות הצפון . חז"ל חשפו את המגמה הפולמוסית של סיפורי קניין הנחלה ( להוציא שומרון ) וראו בהם תשובה לכופרים בזכות ישראל על / 7 M 7 "ויקן את חלקת השדה , 'וגו א"ר יודן בר סימון : זה אחד משלושה מקומות שאין אומות העולם יכולים להונות את ישראל לאמר גזולים הם בידכם ואלו הן : מערת המכפלה , ובית המקדש וקבורתו של יוסף , דכתיב : 'ויקן את חלקת , 'השדה ויעקב קנה שכם" ( בראשית רבה עט , ז . ( סיפורנו , הנועל את ספר שמואל וניצב בשערו של ספר מלכים , מכין אפוא ומשרת את מעשה בניין המקדש בידי שלמה בן דוד . מקדשו של שלמה לא יאחד סביבו את עם ישראל לימים רבים . עם פילוג הממלכה בימי בנו רחבעם נוצר מצב חדש . ירבעם , מייסד ממלכת ישראל , מבקש לנתק את שבטי ישראל הן מבית דוד והן מירושלים ולהשיב את ישראל לעבודת אלוהים במקומות פולחן עתיקים המקובלים משכבר הימים — בית אל ודן ( מלכים א יב , כז-כט . ( כאשר בני ממלכת הצפון מפנים עורף לבית דוד , באמרם : "מה לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי , לאהליך ישראל , עתה ראה ביתך דוד" ( מלכים א יב , טז , ( אזי אין בכוחו של סיפור על התקדשות ירושלים בימי דוד לחבב עליהם את העיר . כדי שישתכנעו בקדושתה יש לתלותה בדמות המקובלת על כל פלגי האומה — באבי העם , אברהם . תשומת הלב מוסטת אפוא מן המלך הראשון אל האב הראשון . שני קטעים בספר בראשית תולים את קדושת ירושלים באברהם . הראשון הוא המעשה במלכי צדק מלך שלם ( בראשית יד , יח-כ . ( שלושת הפסוקים ששולבו בסיפור מלחמת ארבעת המלכים בחמישה קוטעים את הרצף הטבעי של הסיפור : "ויצא מלך סלם לקראתו אחרי שובו מהכות את כדרלעמר ואת המלכים אשר אתו אל עמק שוה הוא

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר