מבוא

עמוד:11

נעשו נסיונות לבנות תוכניות לסגירת פערים בין ילדים משכבות סוציו כלכליות שונות תוך התמקדות בגיל הרך ביותר . ההתמקדות בנושא הדרכת הורים קיבלה חיזוק רב מתוצאות מעקבים אחר תוכניות התערבות שונות בגיל הרף אשר נערכו בעיקר בארה"ב . אחד הממצאים העיקריים במחקר בתחום זה היה הממצא , כי התוכניות היעילות ביותר היו אלה אשר בהן שולבה מעורבות ישירה של ההורים בכל שלבי התוכניות ( טג'וסם , . ( 1976 גם בארץ נמצא , כי תוכנית האתגר ( המיועדת לפיתוח שכלי של בני ( 6—4 היתה יעילה יותר בהדרכה ביתית מאשר כאשר הועברה על ידי הגננת בגן ( לומברד , . ( 1979 יעילות תוכניות התערבות ההורים נמצאה קשורה ישירות לגיל הילד עם תחילתן . לוונשטיין , ( 1970 ) קארנט ( 1969 ) וגילמר ( 1970 ) מצאו , כי בעקבות תוכניות להדרכת הורים , ההישגים הטובים ביותר מושגים על ידי ילדים צעירים , ויורדים עם עליה בגיל התחלת תוכניות ההתערבות . השפעת תוכניות כאלה ירדה כאשר גיל הילדים עם תחילת התוכניות היה קרוב לגיל בית הספר . המסקנות המשתמעות מממצאים אלה הן לכאורה ברורות ביותר . אם אכן מסתמנים הבדלים בין ילדים בגיל מוקדם כל-כך ואם ניתן לקדם את התפתחות הילד על ידי הדרכת הורים , הרי שיש ליישם תוכניות להדרכת הורים על מנת למנוע היווצרות פערים בין קבוצות בחברה שבה אנו חיים וכדי לאפשר לכל ילד להגיע לניצול מלא של יכולתו . יש להדגיש , כי מסקנה ברורה זו פותחת , יחד עם הצורך בתוכניות לקידום הילד בגיל הרך ולהדרכת הוריו , קופסת פנדורה של סכנות . ברצוני להזכיר מספר אבני נגף אשר חוסר מודעות להן בתוכניות חינוכיות לקידומם של תינוקות , עלול להפוך תוכניות אלה , לא רק לבלתי יעילות , כי אם אף למזיקות . בארה"ב ניתן למצוא בשנים האחרונות , דווקא באוכלוסיות המבוססות , ריצה בהולה אחר תוכניות להחכמתם של תינוקות . הורים משקיעים את מיטב כספם ומרצם בנסיונות להורות את התינוק להיות חכם יותר בתחומים אשר למעשה קשה לראות כיצד יוכל לנצלם ללמוד התנהגויות אחרות ותכנים אחרים בעתיד . הלחץ והתחרותיות בין הורים להכניס את ילדם לגן ברמה אקדמית גבוהה יותר , כדי להכשירו מוקדם מספיק להתקבל לאוניברסיטאות היוקרה , מעוות את ההתייחסות הטבעית אל הילד ועלול לגרום לכך שהוא ילמד לשנוא ללמוד , דבר שתוצאותיו חמורות יותר מאשר אי יכולת להכיר אותיות בגיל שנה , או אי הבחנה בין בטהובן וברהמס

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר