הקדמה

עמוד:12

הרחבים של היצירה המימונית . אם לשפוט לפי ממדי סטיותיו מהמקור התלמודי , הרמב"ם נשאר תלמיד נאמן וצייתני לרבותיו התנאים והאמוראים . יש אפוא לחפש את היצירתיות המימונית בעיצוב שהיא מעצבת את ההלכה התלמודית . בהתחשב עם האופי הארכיטקטוני ששיווה הרמב"ם למשנה תורה נעשה העיצוב משימה הכרחית , בלתי נמנעת . הארגון המדוקדק של ספר משנה תורה דרש כי מחברו ייצור מההלכה התלמודית מבנה בעל היגיון משפטי דתי , ובכך ישווה לפרטיו פונקציה ומשמעות . ( על פי רוב יש למצוא משמעות זו כבר בתלמוד ( . סידור החומר מחייב העמדת פרטים שונים , הלכות שונות , זה על יד זה — ושוב מבטאת העריכה הספרותית את התפיסה הפרשנית . כל זה שלא לדבר על ההדגשים וההרחבות , כשהרמב"ם עדיין צמוד למקורותיו ; וההטעמות וההסברים , כשהוא נוטל לידיו בגלוי את תפקיד הפרשן . בהלכות מלכים אף מוכן הרמב"ם להצהיר הצהרות פרוגרמטיות המעוגנות ( בצורה הדוקה או רפויה י ) במקרא ובמדרש , אך המבטאות הכרעה בזיהוי מגמות עיקריות ומפרות , לעומת אלה הנראות לו שוליות ועקרות . יותר משיש לחפש אחרי קטעים הנוגדים את המקורות התלמודיים עלינו לתת את הדעת לקטעים המוסיפים ( אם בעקיפין אם במישרין ) על הנאמר במקורות אלה או הבוררים ביניהם , ועל הפרשנות המימונית המתלווה לכך . על כל אלה הרחיב העמיק פרופ ' יצחק טברסקי ז"ל בספרו הגדול על משנה תורה . ככל שנדגיש את היצירתיות שבמלאכה זו , עדיין נראים דברי מ' רודינסון ( שנאמרו בהקשר מקביל ) קיצוניים וחד צדדיים 1 outside to shape men s mind . Ifa particular passage is invoked , this body of sacred writing existing previously and acting as a force from ... no tendency ... is to be explained by the constraint exercised by a 1 is because someone has chosen this rather than another one . לא זו שהרמב"ם בוודאי חש , על פי רוב , שהוא נענה להכרח שבמקורותיו , אלא גם זו — ההלכה שפסק נפסקה בהתאם למסורת הלכתית שקיבל בנחלה . למרות האופי הפתוח של האריג התלמודי מסתמנת ההכרעה ההלכתית במהלך הדיונים ובמיוחד בכללי פסיקה שונים ; והדברים נתגבשו עוד יותר במפעלם של הגאונים , שיצרו ספרות ונוהג נורמטיביים אם לא לגמרי מחייבים . אמנם יש מקרים שבהם מכריע הרמב"ם כדעה תלמודית בלתי מייצגת , אך אלה יוצאים מן הכלל הטעונים הסבר , ואין בהם כדי להוכיח שהוא ראה עצמו חופשי לקבל או לדחות הלכות כרצונו . ברם קשה לחלוק , מאידך גיסא , על דברי ח' סולובייצ'יק : jurist ] is of any stature , his words will read as a series of objective Legal literature is couched in the idiom of the inevitable ... If [ the M . Rodinson , Islam and Capitalism , University of Texas Press 1978 , p . 102 1

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר