הקדמה

עמוד:13

האינטרנט בראשיתו . הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהמדיומים החדשים של האינטרנט - דוגמת בלוגים , , Yon-Tube רשתות חברתיות והוויקיפדיה - מאפשרים לציבור בכלל ולתלמידים בפרט לא להסתפק עוד במעמד של צרכני ידע ותרבות פסיביים , אלא להפוך לשותפים שווים כיוצרים פעילים של תכנים אלה . לפיכך , בדיאלוג זה טמון פוטנציאל חדשני של הרחבת הדעת , של מימוש כישורי חשיבה , ושל פדגוגיה מכבדת וגמישה . ד"ר אילון שוורץ , ממרכז השל ומהאוניברסיטה העברית , מציג את הדיאלוג האקולוגי אשר מבקש "לחצות את מחסום המינים" ולחדש את הברית של האדם עם הטבע . מתוך מודעות לטעות ולמחיר הכבד שכרוכים בהתנכרות האדם לטבע , כולל האסונות האקולוגיים שאנו מביאים על עצמנו , מוצגת עמדה דיאלוגית ואקולוגית שמגלה איכפתיות אמפתית כלפי הסביבה הטבעית . יחס זה רואה את האדם כחלק אינטגרלי של הטבע , בשר מבשרו , וכורך את המודעות לתנאי הצמיחה והרווחה האנושיים והאישיים יחד עם מודעות קשובה ודואגת לעץ הצמא , לגבעול שפוף , לצב שהתהפך על גבו , ללווייתן ששחה אל חוף אובדנו , לבעלי חיים נכחדים וכלואים , לניקיון הימים והנחלים ולשימור נופי הטבע הראשוני . החינוכאים יעקב הבט ואיל רם , מן המכון לחינוך דמוקרטי הממוקם בסמינר הקיבוצים , מציגים את הדיאלוג בחינוך הדמוקרטי . דיאלוג זה צמח והתפתח מתוך מורשת החינוך הפרוגרסיבי תוך הסתמכות על רעיונות "הילד , "במרכז המימוש העצמי , הלמידה הפעילה והחווייתית , המוטיבציה הפנימית , ההכוונה העצמית והתרבות הדמוקרטית - רעיונות המשלבים את הפילוסופיה החינוכית של דיואי ותורת הפסיכולוגיה ההומניסטית של מאסלו ורוג'רס . הנחת היסוד של דיאלוג זה , שמאחר והידע משול לאוקיינוס רחב ידיים , ומאחר והלמידה מתבצעת במיטבה כשהיא קשורה בחוזקות התלמיד ונובעת מסקרנותו הפנימית , אוי יש לבבות את תוכנית הלימודים סביב חוזקות אלו , לסייע לתלמידים בחתירתם העצמית להרחבת הדעת , ולא לשעבדם ל"איי ידע" דיסציפלינריים כאלה או אחרים . מאפיינים נוספים של דיאלוג זה הם האקלים החברתי של הלמידה , הקבלה והמוגנות , כמו גם השותפות הדמוקרטית בכל ההכרעות הנוגעות לגורלם האישי ולדמות המוסד החינוכי . החינוכאי דני לסרי , מייסד האקדמיה הדיאלוגית ובית הספר הדיאלוגי " , "מיתר מציג את האקדמיה הדיאלוגית כמושג המציין את הרעיון והמימוש של פרקטיקה דיאלוגית בקבוצות , שהמפגש והשיג ושיח האנושי שלהן מכוונים לשפיעתה של חוכמה יוצרת . בשונה משיח אידיאולוגי אשר "נעול" על אמיתות ותכליות נתונות , ובשונה משיח אקדמי דיאלקטי ומדעי אשר מכוון להשגת ידע קוגניטיבי רציונלי , האקדמיה הדיאלוגית מכוונת לצמיחה אישית ,

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר