אמיאנוס מארקלינוס — ההיסטוריון הבודד

עמוד:ט

אמיאנוס מארקלינוס — ההיסטוריון הבודד מאת ארנאלדו מ 1 מיליאנ 1 [ א ] במחציתה השנייה של המאה הרביעית נעשה המזרח היווני מבוסס יותר מבחינה כלכלית , בטוח יותר מבחינה צבאית ונוצרי יותר מבחינה דתית מאשר הנלערב הרומי . עלייתה של קונסטאנטינופויליס למעלת רומא חדשה היתד . הביטוי המוחשי ביותר למצב החדש ; אך אנטיוכיה כמעט לא נפלה ממנה ביוקרתה . ואולם רומית היתה לשון המשפט , ובמידה רבה לשון המימשל ; היא היתה גם שפת הצבא . יוונים רבים חשו שעליהם ללמוד רומית , דווקא משום שנשתפרו סיכויי הקידום שלהם במימשל הרומי . במצרים ( ובוודאי אף באזורים אחרים ששפתם יוונית ) קראו לראשונה את המשוררים וההיסטוריונים הרומיים . באנטיוכיה החל ליבאניוס ( Libanius ) לחשוש לתחרותם של מ 1 רי הריטו ריקה הרומית . ( Wolf-951 Forster Or . II , 44 ; LVI 11 , 21 Forster ; ep . 810 ) שליטה בלשון הרומית נחשבה לנואם יווני כהישג שראוי לציינו בפרוזה ובשירה : 'אתה גדוש בחוקים , ממזג את המוזה האיטאלית במתק דבש שיחה של המוזה האטית' 9 בעיני המשכילים הפאגאנים במזרח היה לה לרומית כוח מושך נוסף מהיותה שפת החלק הפחות נוצרי של האימפריה . לאצילי רומא יצא שם ( לא תמיד בדין ) של שומרי אמונים לאלים הישנים . הם & שו לקרוא , לתרגם ולחקות את היצירות היווניות . אולם כל משקיף בעל עין בוחנת היה נוכח I . Sevc ' enko , 'A Late Antique Epigram ' , Synthronon , Paris 1968 , 29-41 1 ( ושם ביבליוגראפיה נרחבת . ( השווה . chretienne , Paris 1959 , 411 A .-j . Festugiere , Antioche pdienne et H . Bloch 2 ב in the Fourth Century , Oxford 1963 , 193-218 , A . Momigliano , The Conflict between Paganism and Christianity אבל השווה . ( Augustine , London 1972 , 161-182 Rom . Studies 51 , 1961 , 1-11 (^ Religion and Society in the Age of St . P . Brown , Journ . 3 יאה למשל W . Speyer , Naucellius und sein Kreis , Munchen 1959 וביקורתו של

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר