מבוא

עמוד:13

מבוא במאה השלישית התרחש אירוע ספרותי מכונן בישראל - המשנה הפכה לספר היסוד של ההלכה היהודית . ח " נ ביאליק היטיב לתאר את הקדחתנות שנלוותה למהפכה זו : "בית מדרשם של רבי יהודה הנשיא ותלמידיו הולך וסוער ; הידיים מלאות עבודה : מכנסים הלכות , מבררים שמועות , גובים ' עדויות , ' מסדרים , מגיהים , רושמים , מעלים על ספר את התורה שבעל פה ! יודעים הם ש ' מהפכה ' הם עושים במסורת ישראל " " ) הלכה ואגדה , " כל כתבי ח " נ ביאליק , ירושלים - תל אביב תשמ " ג , עמ ' . ( 246 הספר שלפנינו משרטט את מהלך האירוע המרשים הזה . הספר חכמים ג הסתיים במותו של רבי יהודה הנשיא ( שנות העשרים של המאה השלישית , ( וחכמים ד מתחיל בנקודה זו ונחתם במותו של רבי יוחנן ( שנת . ( 279 בשנים אלו שוררת אנרכיה באימפריה הרומית והסאסאנים עורכים מהפכה שלטונית בבבל . בתוך הבית פנימה , בעולמם של חכמים , מתרחשת לה המהפכה ההלכתית המובילה מפלורליזם לנורמטיביות ; מעולם ובו קובצי משניות רבים המתייחסים לבתי אב שונים , לעולם שיש בו טקסט מכונן ומחייב שממנו נגזרים כל המעשים . המשנה , לאחר פרסומה , הופכת להיות טקסט כמעט מקודש ומעתה לא נוגעים במילותיו אלא מפרשים ומיישרים את כל המסורות לפיו . אפילו כשרבי עצמו ביקש לתקן את גרסתו , לעת זקנתו , הוא נתקל בסירוב מצד בנו , המופקד על העברת התורה לדור הבא . מוסכם היום בעולם המחקר שהמשנה לא נכתבה כ " ספר " כתוב אלא נשארה דורות רבים כטקסט הנלמד בעל פה ( נגרס ומשונן . ( אולם אין זה משנה את מעמדה הקאנוני של המשנה ואת היקף פרסומה . התמורה שחלה בעיצובה של המשנה היא עניינו של הספר הזה , הפותח בתיאורם של חכמי דור המעבר ומסיים בהסתלקותו של רבי יוחנן וראשית ימי הישיבות .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר