|
עמוד:11
אנחנו מרגישים כאותם צופים במחזה צלליות המתבוננים בצללים מחוסרי משמעות על המסך . בן שבט נואר אינו יכול לומר על טבעו של אלוהים או על טבעו של כל רוח אחר אלא שהוא כמשב רוח או אוויר ... חקר הסמלים איבו מלמד אותנו ולא כלום על טבעו של המסומל . רוח כשהוא לעצמו הוא לבן שבט נואר תעלומה נסתרת מאחורי השמות וההופעות הטוטמיות והאחרות שהוא מיוצג בהם ... מלים ותנועות ידיים מעבירות אותנו לממלכת החוויה בזמן שמה שהעין רואה ומה שהאוזן שומעת אינם מה שהמוח תופס . ידיים נישאות לשמים בתחינה , אך לא השמים הם שהתחינה מופנית אליהם ( מתוך : . ( pp . 121-123 Pritchard [ Fontana Modern Masters ] , London 1980 , M . Douglas , Evans- בגישה זו נתן אוואנס פריצ'ארד — מעט ביודעין — גם מענה לגישות חדשות שהתחילו להיות רווחות באנתרופולוגיה מאז אמצע שנות השישים בקירוב . החשובות שבהן היו מצד אחד הגישה הסטרוקטורלית נוסח לוי שטראוס , המדגישה את המבנה העמוק ( deep structure ) של המוח האנושי כגורם המרכזי בבינוי חברה , ומצד אחר גישות אינטרפרטטיביות ( פרשניות ) למיניהן שפעמים רבות ראו בדפוסי מחשבה ובפירושים של דפוסים חברתיים שונים שנתנו קבוצות חברתיות שונות , ואף האנתרופולוגים עצמם , מעין ' הרהורים' חופשיים שאינם קשורים בהכרח למציאות החברתית . אף שלא רבים המשיכו במישרין בדרכו הניתוחית ובדרך שבה קשר את הניתוחים האלה עם עבודת השדה שלו , שימשו עבודותיו , ניסוחיו וגישותיו אתגרים שהעמיד לפני חבריו ותלמידיו ונקודות התייחסות מתמידים , ובזכות אתגרים אלה , ובזכות ההתייחסות המתמדת של חבריו ותלמידיו לאתגרים אלה , רבה היתה השפעתו על התפתחות האנתרופולוגיה בדורו .
|
|