עם הספר

עמוד:7

עם הספר הייתי בת שש עשרה לערך כשראיתי בפעם הראשתה בחיי דף תלמוד לנגד עיניי . היה זה ב " תיקק ליל שבועות , " שנערך במועדק לחבר בקיבוץ שבו גדלתי , קיבוץ דברת . מנהל בית הספר האזורי שלנו , ד " ר מאיר איילי , שיזם את האירוע הבלתי שגרתי הזה , העביר את השיעור המרכזי שפתח את ה " תיקק , " והשנים הארוכות שחלפו מאז לא השכיחו ממני את תחושות הקסם , הפליאה והסקרנות שנתעוררו בי אותו לילה . אחרי השיעור נפתח הדיק בסוגיה המוסרית שהועלתה בו . טובי הבוגרים של בית הספר , ובתוכם גם שני אחי הגדולים , קמו ונשאו דבריהם מה אחר זה , לנגד עיני הצעירות והמשתאות . חודשים ספורים מאוחר יותר פרצה מלחמת יום הכיפורים , ורבים מאותם צעירים כבר לא היו בץ החיים , ביניהם גם שני אחי , אפרים ודדי ישראלי ז " ל . השאלות הקיומיות שנידלו מתוך המקורות העתיקים באותו " תיקון " מרגש ובאלו שבאו אחריו , ושאלת משמעותה של הזהות היהודית חילונית , שלא הרפתה ממני בעקבות האסון המשפחתי והלאומי , הוליכוני בבגרותי ללימודי ההיסטוריה היהודית והספרות התלמודית . ספר זה , שלא היה רואה אור ללא יתמתו ועידודו של מאיר איילי , עורך " ספריית הילל בן חיים , " הוא מבחינתי סגירת מעגל רבת משמעות . ראשיתו של הספר בפרק המרכזי של עבודת הדוקטור שכתבתי בהנחיית מורי ורבותי , פרופ' אהרון אופנהיימר מאוניברסיטת תל אביב ופרופ' אורי רפפורט מאוניברסיטת חיפה . שנים רבות של הנחיה , עצה טובה , ניפוי טעויות ובעיקר הרבה עידוד משוקעים בין עמודי הספר . על כך נתונה להם תודתי העמוקה . מובן שהדעות המובעות כאן , כמו גם שגיאות ושיבושים שנפלו , הם על אחריותי הבלעדית . תודה מיוחדת אני חבה לישראל רונן , שהשקיע עמל רב בעריכה ואף סייע רבות בליבון הדברים , ל " ספריית הילל בן חיים " ולהוצאת הקיבוץ המאוחד ולרזיה בן גוריון , על טיפולה המסור בכתב היד . הספר רואה אור בעזרתם הנדיבה של אוניברסיטת חיפה ומכללת אורנים , המשמשות לי כבר שנים בית למחקר ולהוראה , וכן בעזרת אוניברסיטת תל אביב , שבה למדתי ועבדתי שנים רבות , ובמיוחד הקרן ע " ש דורית יניב ז " ל וע " ש מאיר שלום יניב שליד אוניברסיטת ת " א , שסייעה לי ביד נדיבה . יבואו כולם על התודה והברכה . ענת ישראלי טרן משגב תשנ " ז

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר