מבוא

עמוד:11

מבוא א . רקע כללי במעבר מן המאה הי"ח אל המאה הי"ט - במהלך דור אחד או שניים - חלו תמורות מפליגות בחברה היהודית והלא יהודית בארצות מערב אירופה ( כ"ץ , תשמ"ו , עמ' . ( 140 בחברה היהודית גברה והלכה העריקה מחיי המסורת . עריקה שהחלה בקרב מיעוט , אלא שנתלוו לה נסיונות לכפות דעות חדשות על החברה היהודית כולה ( שם . ( הקרע בעם העמיק והיה לתהום , שנתרחבה והלכה . במחצית המאה הי"ט חל "פירוד חסר תיקון" בין קהילות יהודיות - תחילה בגרמניה , אחר כך בהונגריה ( שם , עמ' 148 - ( 150 וכל יהדות מערב אירופה נידלדלה והלכה בשל התבוללותן של שדרות רחבות של הציבור היהודי . מצוקה רוחנית זו החלה מאיימת גם על המוני בית ישראל שבמזרח אירופה , וכבר בשלהי המאה הי"ח חל שם משכר - מוסדי וערכי ( אטקס , , 1972 עמ' - ( 18 בחברה המסורתית . המשבר המוסדי המתבטא בהפסקת קיומן של הישיבות הקהילתיות ( שם , עמ' , ( 17 ובירידה בפעילותן של ישיבות בכלל , בשל גורמים כלכליים ( שם , עמ' ;( 1 המשבר הערכי התבטא בירידת יוקרתו של תלמוד תורה ובהתרוקנות בתי המדרש ( שם , עמ' ' . ( 15 לתמורות אלה לא היו תגובות הולמות מצד המנהיגות הרוחנית היהודית : רוב הרבנים היו מנוכרים להן , ואלו שהכירו בהן נרתעו מכל ניסיון לשיפור צורה וסגנון , על מנת לשמר את תוכנה של המסורת ( כ"ץ , תשמ"ו , עמ' . ( 154 בין היחידים ברבנים שהיו ערים לתמורות , וביקשו דרכים חדשות ומקוריות לעמוד בפרץ , היה הרב יצחק יעקב ריינס . על " הגותו המקורית והמעניינת" כבר עמד פרופ' אליעזר שביד , שציין ש"עדיין לא נכתבה על הגותו מונוגרפיה ראויה לשמה , " אף שהרב ריינס " הקדים את הרב קוק בביסוס תיאולוגי רחב של הציונות הדתית" ( שביד , תשמ"ו , עמ' 689 . ( 690 . 1 אטקס מצטט את ר' חיים מוולת'ין - "זה ימים רבים לישראל שהושפל עסק התורה הקדושה בכל דור ודור" ( נפש החיים שער ד , ' פרק א , ' עמ' 93 במהד' ווילנא תקצ"ג ) ואת ר' פנחס בר' יהודה ( ממקורבי הגר"א , מתוך ספרו "כתר תורה : ( " "וכי מה רואה ע"ה = ) עם הארץ ) בת"ח = ) בתלמיד חכם ) שיתאוה לגדל בניו לת"ת . "

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר