המסגרת ההיסטורית

עמוד:12

, ( Drau ) גם כן תוארו חיילים רומאים הצולבים את ישו , כשהם חובשים מגבעות יהודים . בדרך זו אפוא היתה הדיאבוליזאציה של היהודים מושלמת . מובן מאליו שהאוכלוסייה הנוצרית האמינה באמונה שלמה , שבינתם במקרא , תפיסתם האלגורית , היא האחת והיחידה והרוח הקדושה שורה עליה . ואילו כאשר , למשל , לא פירשו היהודים את שילוש "קדוש" ( ישע' ו , ג ( ' כרמז לשילוש האלוהי , מיד היו סוברים שהשטן נטע בהם רוח של קשי עורף שאין לו תקנה . כבר הקדים האב מקלויני , ( Cluny ) פטרוס ונראביליס , וכתב , במחצית המאה הי"ב , בקירוב , שאף אינו בטוח כלל אם אמנם היהודים הם בחזקת בני אדם , שהרי אינם מאמינים - כדרך תפיסתו שלו ! - לעדותם של בני הסמכא שלהם עצמם . נוכח הנחות שכאלו היו הבריות סבורים שהיהודים , בהיותם סוכניו של השטן , רוצים לחזור על חטא רצח האל , בין שיהיה הנרצח ילד נוצרי - על פי רוב נאמר שהיה זה נער - או לחם קודש שחולל . כך נוצרו מאז המאות הי"ב והי"ג עלילות הדם וההפללות על חילול לחם הקודש . באזור שחלה בו הרפורמאציה פסקו הטענות בנידון חילול לחם הקודש , כי מושג קידוש המזבח שלאחר הרפורמאציה ביטל אותן . אולם עלילות הדם נמשכו גם בחוגים שהיו לרפורמיים . ימי הביניים ביהדות נתמשכו מעבר לתחילת הזמן החדש הבורגני שבשלהי המאה הט"ו . אפילו ההומאניזם והרפורמציה לא שינו במאומה את תפיסת היסוד כי יש להחזיר בתשובה את היהודים , כמי שסימאם השטן , אל האמונה האמיתית , הנצרות . תבעו לנקוט אמצעים מחמירים נגד יהודים המסרבים להמיר את דתם . מן הקיצוניים ביותר מבחינה זו היה היהודי המומר יוהאנס פפרקורן , ( Pfefferkorn ) שנטבל לנצרות ב . 1505 בשנים שלאחר מכן , 1507 , 1509 הוא פירסם שורה של כתבים אנטי יהודיים , אשר דרש בהם , בין השאר , להחרים את כל הספרים היהודיים , מלבד התנ"כ , ולשרפם . כתביו , שפורסמו בקלן , בשפייאר ( שפירא , ( באוגסבורג ובנירנב רג , המשיכו לתרום לביזוי היהודים מצד הנוצרים . אמנם קם יוהאנס רויכלין , iwrp , ( Reuchlin ) והתנגד נחרצות לשרפתם של התלמוד ושל כתבים יהודיים אחרים , אך עסק בקבלה מתוך מגמה חד משמעית לנצר את היהודים . אמנם היו היהודים בעיני רויכלין אזרחים שווים במלכות העולם הארצי , אבל יריבים במלכות האלוהים . הומאניסט אחר באותה תקופה , אראסמוס מרוטרדאם , החשיב את צרפת כטובה בארצות הנוצריות , מפני שאינה נגועה רובה ככולה ביהודים כמו ארצות אחרות . ובאותה עת בקירוב , ב , 1523 עוד היה לותר מטעים ואומר "כי ישו הוא יהודי מלידה / ' אולם רק 20 שנה לאחר מכן , ב , 1543 חיבר את חיבורו הנודע לשימצה : "על היהודים ושקריהם . " זאת ועוד , הוא המליץ לפני הרשות לשרוף את בתי הכנסת ,

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר