מבוא: נושא המחקר ותרומתו

עמוד:11

בחינת החומרים המשותפים מעלה בעיה : פעמים רבות זמן יצירתם של המדרשים אינו ידוע : האם קדומים הם לקוראן או מאוחרים לו . בעיה זו עשויה להכריע לכאורה בשאלה 1 האם השפיע מדרש מסוים על הקוראן או אולי להפך . לפיכך דיון במקבילות בין הקוראן ובין ילקוטי המדרשים השונים מחייב קודם כל הבחנה בין שתי קבוצות : הראשונה - קבוצת ילקוטי מדרשים שנחתמו לפני כתיבת הקוראן ; והשנייה - קבוצת ילקוטי מדרשים שנחתמו אחרי כתיבת הקוראן . בקבוצה הראשונה הקדומה נמנים , למשל , מדרשים המשולבים במשנה , בתלמודים , בתוספתות , ביוסף בן מתתיהו , בצוואות השבטים ובספרים חיצוניים קדומים אחרים , באבות דרבי נתן , במדרש בראשית רבה ובמכילתא דרבי ישמעאל . בקבוצה השנייה המאוחרת נמנים , למשל , פרקי דרבי אליעזר , מדרש במדבר רבה , 8 מדרש הגדול , מדרש משלי , מדרש תנחומא וילקוט שמעוני . באשר לקבוצת ילקוטי המדרשים שנחתמו לפני חיבור הקוראן , יש לראות על פי רוב את המוטיבים והחומרים המשותפים כפועל יוצא של קליטת מוטיבים מדרשיים יהודיים קדומים בקוראן . באשר לקבוצה השנייה של הילקוטים המאוחרים לקוראן , אין להיחפז ולומר שהחומרים המקבילים הם פועל יוצא של השפעה תרבותית של הקוראן על דרשנים יהודים מאוחרים , שכן יש לזכור שגם ילקוטי מדרשים מאוחרים מכילים אוספים של מדרשים קדומים ולעתים אף 9 קדומים מאוד . לפיכך כל מקרה ומקרה של בחינת חומרים , המשותפים לקוראן ולילקוטי מדרשים המאוחרים לו , מן הדין שייבחן לגופו . אדגים את דברי בדיון קצר . התברר כי ילקוט המדרשים פרקי דרבי אליעזר נערך לאחר כתיבת הקוראן , שכן יש בו התייחסות מעטה לספרות המוסלמית הקדומה . לכאורה , ניתן להסיק מכך את קיומה של השפעת הקוראן על פרקי דרבי אליעזר . אולם מערכת היחסים . 8 על זמני חתימתם של המדרשים השונים ראו קוגל , 1990 עמ' 271 ; 289 סטרק , 1982 עמ' 222 . 9 . 321 באשר לילקוטי מדרשים מאוחרים , המשמרים מדרשים קדומים , ובאשר לשינויים העוברים על מדרשים קדומים אלה שנעתקים ממקומם ומשתלבים במסגרת זמן מאוחרת יותר , עיינו סטרק , 1982 עמ' 222 ; 321 קוגל , 2000 עמ' 59 . 10 . 61 צונץ , 1954 עמ' 134 ; 140 ק וגל , 1997 עמ' . 598

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר