הקדמה

עמוד:10

תשומת לב המדיה והיו מתוקשרים היטב . הסיקור העיתונאי של המימונה התרחב מאז שנות ה 70 והיה כיסוי מלא של האירועים . הדיווח היה בדרך כלל אוהד , כנראה בשל התפקיד הביקורתי כלפי הממסד שהחלה התקשורת למלא בחברה הישראלית משנים אלה . בעיתונות פורסמו כתבות גדולות על חגיגות המימונה , בדרך כלל בעמודים הראשונים , עם תמונות וכותרות בולטות , ודווחו בפירוט ההכנות לחגיגות , תוכניותיהן , היקפן והאישים שנטלו בהן חלק . הכותרות במאמרי העיתונים דיברו בעד עצמן : "מימונה יוצאת לרחוב , " "כוננות מופלטות , " "מימונה ללא פוליטיקאים , " "מימונה תחת אבטחה , " "מימונה במשבר זהות , " "חג לפוליטיקאים - תרבחו ותצביעו , " "בקול צהלולים המימונה נכנסה לחצר המשק" ועוד . סקירת העיתונות במשך 40 שנה מספקת מדד ליניארי על התפתחות חג המימונה והפיכתו לחג כלל ישראלי . משפחתי הרחבה כוללת קרובים יוצאי צפוךאפריקה , המתגוררים במקומות שונים בארץ , בעיקר ביישובי הפריפריה . הם ובני משפחותיהם היו מקור בלתי נדלה לראיונות ולתצפיות משתתפות , שערכתי משנת 2000 ועד . 2007 בעבודה האתנוגרפיה הרבה סייע לי בעיקר גיסי , יעקב ליברטי , מרחובות , וכאן ההזדמנות להודות לו . דרך קרוביי ומכריי הרבים הגעתי , בשיטת כדור השלג המתגלגל , למרואיינים נוספים , ובראיונות פנים אל פנים או טלפונית , השלמתי פרטים חסרים . לכל מארחיי ומרואייניי אני מבקשת להודות על האירוח ועל שיתוף הפעולה . בשימוש במתודה המתבססת על עדויות בתקופה מאוחרת קיימת מגבלה , האופיינית למחקר של סיפורי חיים בכלל ( עצמון , . ( Bertoux , 1981 ; 137 : 2001 בגיל מבוגר יותר יש נטייה להשלמה מסוימת עם אירועים וקונפליקטים שקרו , ולאידיאליזציה של העבר . לכן ייתכן שבתיאורי חגיגות המימונה בעבר - בצפוךאפריקה , או בעשורים הראשונים בישראל - מושפעים המרואיינים גם מחוויותיהם במהלך השנים ומהאופן שבו נערכות החגיגות בישראל כיום . יחד עם זאת , מקורות ראשוניים אלה , המהווים "היסטוריה בעל פה , " הם טקסט חברתי ותרבותי בעל חשיבות רבה . עם צאת הספר לאור ברצוני להודות לכל אלה שליוו אותו בשלביו

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר