פרק א: מטרת הנישואין - השאיפה להמשכיות

עמוד:13

מצוה IT אנו מוצאים בכתביהם של חכמי צפון אפריקה האם כופים במרוקו על נישואין ? לפי השו"ע , אהע"ז , הלכות פריה ורביה , סי' א , ס"ק ג : "ומי שעברו עליו כי שנה ואינו רוצה לישא - בית דין כופין אותו לישא כדי לקים מצות פריה ורביה . " אבל הרמ"א כותב : "בזמן הזה נהגו שלא לכוף על זה . " אין כופים אם אין לו יכולת כלכלית : ר' משה טולידאנו , בן המאה ה , 18 שפעל במכנאס , Meknes ) כ 70 ק"מ דרומית מערבית מפאס ) הסתמך על הרמ"א [ ר' משה איסרליש שחי בקרקוב במאה ה , 16 מחבר 'המפה' על ' שלחן ערוך , [ ' וכך כתב בהקשר לדין הנ"ל : מלשונו משמע אם יכולת בידו לישא אשה והוא אינו רוצה הוא דכופין , אבל אם רוצה אלא שנתעכב עד שימצא זיווג נאה , או לאיזה סיבה אחרת , כגון אם אין לו מעות במה לישא , לא כייפינן ליה [ לא כופים אותו ] ועל זה סמכו בדורות הללו כשאינו רוצה - לא כייפינן ליה . ' ) השמים החדשים , ' הלכות אישות , סי' יא , דף ל , ע"א . ( חכם ממכנאס , בן המאה ה , 19 ציטט את הרמ"א לשו"ע הנ"ל , אבל גם ציטט את דברי ר' יוסף חיים בן אליהו מבגדאד שקבע כי "מצוה לכוף בדברי מוסר . " והחכם קיבל את דבריו של ר' יוסף חיים ( חיים משאש , ' לקט הקמח , ' דף קפב , סי' פ . ( הכפייה התבטאה בלחץ חברתי , בעקבות נורמה מקובלת , אך במקורות של חכמי המגרב לא מצאנו ראיה שכפו על מישהו לשאת אשה . המנהג אצל יהודי תפילאלת , שלא היו ממגורשי ספרד , "קרוב לארבעים שנה שאין נוהגין לכוף על זה כלל , אפילו מי שעברו עליו עשרים שנה או כד שנים ויותר , ולא נשא - אין כופין אותו לישא אשה . " כך כתב ר' שלום אביחצירא , בן המאה ה , 20 בן למשפחת רבנים שפעלה בעיר זו . לדבריו , יש לנוהג זה אסמכתה מדברי הרמ"א שהוזכרו לעיל . ניתן להבין מכאן שבדורות עברו היו כופים ' ) מליץ טוב , ' תשל"ג , אהע"ז , סי' א , דף ג . ( בהסתמך על הרמ"א הנ"ל , בג'רבה המנהג הוא שלא לכוף על מי שעברו עליו עשרים שנה ולא נשא אשה . אבל חובה עליו ועל האב להשתדל בעד בניו להשיאם לפני הגיע הבן לגיל עשרים , כדי לקיים מצות פרייה ורבייה , שהיא מצות עשה דאוריתא [ מהתורה . [ כך כתב ר' כלפון משה הכהן ' ) ברית כהונה השלם , ' תש"ן , אהע"ז , סי' ו , עמ' שסב , 'שואל ונשאל , ' ח"א , יור"ד , סי' קפב . ( חכמי צפון אפריקה דנו בנושא זה בהקשרים שונים , תוך הסתמכות על מקורות בהלכה ובאגדה . הם התקינו תקנות בנידון , כשלנגד עיניהם החובה להמשך הדורות , בעיקר בגלל התמותה הרבה , והחשש מפני אובדן משפחות .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר