פרק א: מטרת הנישואין - השאיפה להמשכיות

עמוד:12

פרק א : מטרת הנישואין - השאיפה להמשכיות הנישואין בחברה מסורתית מתקיימים לשם המשך הדורות והעברת המורשת ומערכת האמונה והמצוות לדור הבא . זו המצוה הראשונה הנזכרת בתורה , בה נצטוו אדם וחוה "פרו ורבו" ( בראשית א , . ( 28 הברכה בתורה מדגישה את הפוריות : "ברוך תהיה מכל העמים לא יהיה בך עקר ועקרה ובבהמתך" ( דברים ו , . ( 14 יונתן בן עוזיאל תרגם : "לא יהוון בכון גוברין עקרין ונשין עקריך . כלומר לא תהיה אשה עקרה ולא גבר עקר . רש"י : "שאינו מוליד . " לפי חז"ל , מטרת הבריאה היא פריון . במסכת עדיות פרק א , משנה יג : " והלא לא נברא העולם אלא לפריה ורביה , שנאמר "לא תהו בראה T T ! לשבת V V T יצרה" ( ישעיה מה , . ( 18 ביטוי קיצוני לכך מובא בדברי ר' אליעזר בברייתא י "כל אדם שאין לו אשה - אינו אדם , שנאמר זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם" ( יבמות , סג , ע"א . ( בברייתא ) "תניא ר' אליעזר אומר כל מי שאינו עוסק בפריה ורביה כאילו שופך דמים" ( שם , ע"ב , ( כי הוא מנתק את שרשרת הדורות . הרמב"ם כתב בספר המצוות , מצוה ריב : "היא שצונו לפרות ולרבות לכוין לקיום המין , והיא מצות פריה ורביה , והוא אמרו יתעלה ואתם פרו ורבו . " וכך פסק השו"ע , אהע"ז , סי' א : "חייב כל אדם לישא אשה כדי לפרות ולרבות , וכל מי שאינו עוסק בפריה ורביה כאלו שופך דמים" ( ביטוי בהשפעת יבמות , םג , ע"ב . ( חכמים ציטטו את הפסוק בישעיה : "לא תהו בראה לשבת יצרה" ( מה , , ( 18 כלומר : מטרת הבריאה היא שתהיה המשכיות ליצירה . הפריון והשאיפה להמשך המשפחה , היו גורם מרכזי בתודעת החברה , ועל רקע זה יובנו כמה תופעות בחיי המשפחה והציבור . מי מצווה על מצוה זו ? לפי המשנה ביבמות פרק שישי , משנה ו , בתלמוד דף סה , ע"ב : "האיש מצווה על פריה ורביה אבל לא האשה . רבי יוחנן בן ברוקה אומר - על שניהם . הוא אומר "ויברך אותם אלקים ויאמר להם פרו ורבו" ( בראשית , א , . ( 28 אבל דעתו נדחתה מפני דעת חכמים , ולפי הדין הבעל מצווה על חובה זו , והאשה פטורה ( עירובין , כז ע"א . ( כך הרמב"ם בספר המצוות , מצוה ריב : "האיש מצווה על פריה ורביה ולא האשה , " וכן פסק בהלכות אישות פרק טו , הל' טז . בשו"ע אהע"ז , סי' א : "חייב כל אדם לישא אשה כדי לפרות ולרבות , וכל מי שאינו עוסק בפריה ורביה כאלו שופך דמים וממעט את הדמות וגורם לשכינה שתסתלק מישראל ' . "

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר