מבוא

עמוד:11

הווטיקאן , מלווים באיבה כלפי האימפריאליזם הכלכלי ה'אמריקני ' ( דהיינו , של הברית ) - כל אלה חוזרים ופורצים מדי פעם בפעם אל פני השטח במינונים , מונהגים על פי רוב בידי אינטלקטואלים שמוצאם מרקע אחר : אירופי , עירוני , ומבוסס . לענייננו חשובה , ונוגעת ללב , העובדה שמרידה אחרונה זו פרצה דווקא יאפאס . צ'יאפאס היה המחוז שבו שירת כהגמון ברתולומה דה לאס קאסס בשנים , 1547- ועל שמו נקראת עיר הבירה . לאס קאסם , נזיר דומיניקני , היה הלוחם להצלת האינדיאנים בדורות הראשונים לכיבוש הספרדי . את זעקת השבר ההומניסטית הנוצרית כתב בעשרות חיבורים המשתרעים על אלפי עמודים , והשמיעה בפולמוסים ציבוריים בספרד . בחוגים מסוימים זכה לאס קאסס בתמיכה ובאהדה , השפיע במידה לא מבוטלת על החקיקה הקולוניאלית של קרל החמישי ( קרלוס בספרד , ( שניסה לרכך ולצמצם את העוולות של הכיבוש . מתנגדיו בדורות תלו בו את האשמה בהיווצרותה של 'האגדה השחורה ' - ( leyenda negra } תיאור שחוללו הספרדים ככובשים וכמתנחלים - ששימשה את אויבי ספרד ככלי פוליטי . בתחילת המאה ה 19 חזר לאס קאסס לתודעה הודות למנהיגי תנועות באמריקה הלטינית , כסימון בוליבר , ( S . Bolivar ) שמצאו בכתביו מקור ; היום הוא גיבורם של ה ' אינדיחניםטם ' , dndigenistas ) המבקשים להחיות את התדברות והמסורות הטרום קולומביאניות . דמותו של לאס קאסס מעידה , משמעותה ודימויה של 'אמריקה' לא התפתחו באופן ליניארי אלא היו מלכתחילה מורכבים ורבי פנים . 'הלם החידוש ' שליווה את הדורות הראשונים לאחר התגליות עורר שונות וסותרות : התעלמות מוחלטת ' ) הגפת תריסים מנטליים ' בלשונו של ג ' ון , ( אך גם ניסיונות לשלב את הגילוי המפתיע בידע העתיק של אירופה באמצעות פרשנויות מפותלות ; פחד ורתיעה מ'ממלכת השטן ' שבטבע הבראשיתי ואנשי הפרא , משיכה אל הקסום והמופלא ; דמוניזציה לצד אידיאליזציה ; ציפיות אסכטולוגיות לסקרנות אנתרופולוגית שתצמיח ניצני רלטיביזם . כל הזרמים הללו באו לידי כבר במאה ה 16 ויצרו , במידה רבה , את מאגר הדימויים והאסוציאציות שעוררה האינדיאנית גם בדורות הבאים . אולם יבשת רביעית עצומה זו שונתה מכל בחינה אפשרית , תוך דורות ספורים , מחדש בידי כובשיה . הנוף השתנה : ערים נבנו על פי דגמים הנהוגים באירופה ; ענק נחצבו בהרים ; שרות רגן , גפנים ופרדסים הביאו את הניחוחות והטעמים ' עולם הישן ; ' ובעיקר , עדרים עצומים של בעלי חיים שלא נודעו בה קודם - פרות , , צאן וחזירים - פשטו על המרחבים הפתוחים והכתיבו את הרגלי התזונה , , העבודה , אזורי ההתיישבות , ובמרוצת הזמן גם את גיבורי התרבות - הקאובוי ' ו - של העולם החדש . הנוף האנושי השתנה : המאה הראשונה לכיבוש עומדת השואה הדמוגרפית של האוכלוסייה הילידית , שהותירה רק צל קלוש מן

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר