חיי יוסף - ספר שגרעינו משנות השישים

עמוד:5

של אדם כבן שישים או יותר . הספר עוסק כמעט כולו בתקופה קצרה ביותר בחיי מחברו בהיותו כבן שלושים ( סע ' : ( 80 במחצית השנה שבין מינויו למפקד הגליל , לקראת סוף שנת , 66 לבין בואו של צבא רומי לגליל בפיקודו של אספסיאנוס באביב שנת 67 לסה"נ ( סע י " . 1411 בראשית הספר יש מספר סעיפים על ייחוסו של יוספוס ( סע' , ( 6-1 חינוכו ( סע' , ( 12-7 מעשיו לפני פרוץ המרד בקיץ 66 ( סע' ( 16-13 ומהלכיו בירושלים עד לשליחותו לגליל ( סע ' ( 29-17 ובסופו יש דברים קצרים על מעשיו וקורותיו לאחר בוא אספסיאנוס : בסעיף אחד ( 412 ) מסכם יוספוס את מהלכיו מול אספסיאנוס עד שהיה לשבוי בידיו עם סיום המצור הרומי על יודפת בקיץ , 67 ולפרטים הוא מפנה אל ספרו מלחמת היהודים ; בסעיף הבא ( 413 ) הוא מבטיח להוסיף כאן דברים שלא סיפר בספר ההוא על קורותיו לאחר המלחמה - תחילה באלכסנדריה ( סע' ( 415-414 ואחר כך בירושלים , ( 422-416 ) ולבסוף ברומא . ( 429 -423 ) על אף הסעיפים האלה , חלק הארי של הספר , כתשעים אחוזים מסעיפיו ( סע ' , ( 411-30 עוסק במעשיו ובקורותיו של יוספוס כמפקד הגליל במרד - ואין זאת דרכה של אוטוביוגרפיה שכותב אדם כשלושים שנה לאחר האירועים הללו . ' וגם אם הקיצור הנמרץ של החלק הראשון אינו כה מפתיע , כי אפשר שיוספוס סבר שלא היו בימי צעירותו , בטרם המרד , מעשים מיוחדים העשויים לעניין את קוראיו , הרי ברור שחייו מאז האביב של שנת 67 היו מעניינים ביותר . הוא אף רומז על פרשות אחדות שאירעו בשלושים השנים שקדמו לחיבור הספר , אך אין הוא מפרט . כדי להמחיש זאת די אם נציין את העובדה שבין 16 הסעיפים שייחד יוספוס לחייו לאחר נפילתו בשבי ( סע' , ( 429-414 שמונת הראשונים , כלומר מחציתם , נוגעים דווקא לזמן הקצר ששהה ביהודה לפני שטיטוס הפליג לרומא ולקח את יוספוס עמו ( סע ' . ( 422 טיטוס חזר לרומא כבר באביב של שנת ו " , 7 י ומה שנמסר בסע ' 429-423 מקיף אפוא את כל השנים מאז ועד חיבור הספר . ואילו הדברים הממלאים את רוב הספר , על חורף-אביב שנת , 66 / 67 דחוסים מאוד וגדושים פרטים רבים שלא היו עשויים לומר הרבה לקורא - הרומי או היהודי - המצוי בשנות התשעים , כמעט שלושים שנה אחרי המאורעות . איזה קורא בשנות התשעים היה בוחר לשמוע פרטים רבים על יחסי יוספוס עם אנשים דוגמת יונתן ( השליח מירושלים , ( יוחנן מגוש חלב ואף יוסטוס , שלא לדבר על פרטים קטנים , כגון העובדה שקריספוס נעדר מטבריה בעת שיוספוס הגיע אליה ( סע' , ( 33 שעה שיוספוס מסתפק באמירות כלליות ביותר על יחסיו עם קיסרים ? ובכלל , איזה קורא בשנות התשעים היה מתעניין בהיערכות הגליל בשנת , 67 נושא שמאורעות השנים 70-67 מזערו מאוד את חשיבותו ? הדברים הללו יוצרים את הרושם שגרעין הספר בדין וחשבון או בזכרונות שהכין יוספוס כבר בשלב ההוא , כלומר בשנת 68 או . 69 י יוספוס נתמנה זמן מה אתרי מפלתו של קסטיוס גלוס בנובמבר 66 ( מלחמת היהודים ב , , ( 568 , 555 והוא נסוג ליודפת מאימת אספסיאנוס כבר במאי או ביוני 67 ( שם , ג , . ( 142 אמנם בילדה מסכם את דיונו במגמת חיי יוסף ( פלאוויוס יוספוס , עמ ' 13- 110 ו ) בכך שהספר הוא אכן אוטוביוגרפיה , שנועדה , הן בדברים על מוצאו והשכלתו של יוספוס והן בדבריו על השתתפותו במלחמה , לגבות את אמינותו של ההיסטוריון . ואולם , כפי שהוא מדגיש , אם זאת אוטוביוגרפיה , היא oi ' a very special nature" , משום שהיא מתרכזת בתקופה קצרה כל כך . השאלה היא , אם התרכזות מיוחדת זו איננה דורשת הסבר מיוחד . 6 י ראו הערה 444 לתרגום . 7 ו התאוריה , שגרעינו של הספר בדו " ח שהכין יוספוס על פעילותו בגליל , קשורה במיוחד בשמו של לאקיר ( ההיסטוריון היהודי , עמ ' , ( 128-96 אף על פי שהיום מקובלים ניסוחים שונים של התאוריה . ראו להלן , הערה . JJ כדי להדגים את העדות הפנימית על כך שהחומר שלפני סע ' 28 או סע ' 30 נוסף לחיבור שהתחיל בערך שם , נציין את הזיהוי המלא של "קסטיוס גלוס המשמש נציב סוריה " בסע ' , 30 הצורם מאוד על רקע האזכורים הקודמים שלו בשם "קסטיוס " בלבד בסע ' . 28 , 24-23

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר