תנוחת הנדנדות

עמוד:11

תנוחת הנדנדות מונה ולאטום : בונקר גלריה ווימ קיוב , לונדון 25 פברואר 2 - אפריל 21 ) 11 רם אהרומב ביקור בתערוכה של מונה חאסום מעורר תמיד ציפייה אך גם חשש מזעזוע פסיכולוגי בלתי צפוי ; על אחת כמה וכמה בתערוכה ששמה " בונקר . " בהוראתה השכיחה ביותר מתארת המילה מקלט תת קרקעי מזוין , מקום מפלט בימי מלחמה . הוראה אחרת מתייחסת לאותו בור חול שטוח הנמצא בדשא של מגרש הגולף , ובהשאלה - מקום הגורם לקשיים , מקום שנלכדים בו . התערוכה נפתחת באולם הכניסה המרכזי של הגלריה ( המציע מבט אל החצר ) במיצג עליז וצבעוני השאוב מעולם מגרשי המשחקים , 35 Vw mw : ( nnyjin / 'iVn ) Suspended נדנדות יפיפיות ומוקפדות בעלות מושבים שחורים אדומים , תלויות בצפיפות מתקרת הגלריה על שלשלאות פלדה . הנדנדות תלויות בזווית מעט שונה אחת מרעותה , ומצויות כל העת ברטט עדין , כאילו הן מרצדות על פני המים . המבקרים מורשים להסתובב ביניהן , אך הישיבה עליהן אסורה , אפילו לילדים . במבט מקרוב , ניתן להבחין שעל כל מושב נדנדה המצופה בלוח מחומר פלסטי אדום , חרוטה מפת רחובות של עיר בירה שנבחרה באקראי מבין היבשות . רושם העליצות הראשוני , הצבע האדום והאשליה של שוויון ושל הרמוניה גיאו פוליטית בין ערי הבירה בעולם מתפוגג כאשר מבינים שפריחה ושגשוג , כלומר נדנוד מלא ( full swing ) של נדנדת עיר אחת , יתאפשרו רק תוך כדי הרס של נדנדות הערים השכנות . השימוש בנדנדה כמטפורה פיסולית אינו חדש אצל חאטום . בשנת 1 993 היא יצרה בלונדון זוג ( של נדנדות ) A Couple [ of ) ( Swingsl תלויות סמוכות 1 r לזו . הנדנדות עדויות באיכות נוכנית של ציוד רפואי מפלדת אל חלד מבריקה ומושבי הזכוכית שלהן שקופים ומלוסשים . על עבודה זו אמרה חא 0 ום : "אני מרגישה שהאלגנטיות והקרירות של הנדנדות מייצרת מתח של אסון הממשמש ובא . m יכולות להתנדנד אחת לעבר האחרת ולהתנפץ לרסיסים . " מבחינות מסוימות יש בעבודה הנוכחית רוזרתיות . היא אינה שייכת עוד למינימליזם . יש בה הרחבה של הרעיון האוניברסלי מ , 1993 מיחסי זוג ליחסים בינלאומיים . הנדנדות לא תתנפצנה לרסיסים , אך הן מחויבות בפיקוח ובהשגחה כדי למנוע כאוס או רצף אלים של התנגשויות . חאטום רומזת כי הקיום הבינלאומי והשקס בין המדינות השונות הנו פריך ושברירי . כל הנתונים הבסיסים מובילים להתנגשויות , ורק פיקוח על , כזה שמעבר לשלסון המדינה הבודדת , יוכל למנוע התלקחויות של מלחמות בעולם . על מנת להגיע למיצג השני , ששמו כשם התערוכה , יש לרדת במדרגות לאולם הגלריה התת קרקע . 1 חאטום הפכה את החלל הגדול כולו למודל אדריכלי פיסול' של מרכז עיר מודרנית טיפוסית , שידעה מלחמה והרס . המבנים רבי הקומות עשויים מצינורות פלדה מרובעים . שלדי הבניינים והקירות הם מ"צגיה הבלעדיים של העיר , וחזיתותיהם שומרות על מראה ועל קו רקיע טיפוסי של עיר מודרנית . פרט לצבע הפטינה השחור אפור של חלקי צינורות הפלדה התעשייתיים אין במודל כל צבע אחר , ונעדרים ממנו גם אלמנטים אחרים המייצגים , בדרך כלל , עצים , מכוניות ואנשים במודלים אדריכל"ם . ניתן להסתובב בין סטרוקטורות המבנים , שחלקן גבוהות Photo : Ben Westoby . Courtesy White Cube © The artist Mona Hatoum , 3-D Cities , 2008-09 , printed maps and wood

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר