דיוקן המבקר בביאנלה בוונציה 2011 כצופה אקלקטי נהנתן

עמוד:6

... I'wzn ; כך , קפואה ומרוגשת מן הדבר הנפלא הזה שקרה לי , קול השירה התגבר אט אט והתקרב אל . " ואני נמשכתי כבכבל' קסם לכיוון החרך הפונה אל הדשא , והנה הקול מהלך ... בחור במכנסיים קצרים וחולצה לבנה , כולו סוהר , הולך אחורנית , בגבו אל , " מתקרב , ורק אז נגלה לי עלם אוחז בידו מיקרופון . הוא נכנם אל תוך המבנה , ממשיך בהליכה לאחור עד ללוח הבטון שממול , וכבר הוא עומד מולי בעיניו הכחולות ובשערו הבהיר , פני מלאך בגוף נערי . מסיים את השיר ומיד ממשיך במופע ומתחיל בשיר סיפור על עצמו , אולי , באנגלית , ובעודו שר ומתנועע כרקדן מיומן , הוא מכוון את תנועותיו , ובמיוחד את כפות ידיו , ויוצר משחק אור צל פיסולי כתמי רישומ . תנועותיו המעודנות והאטיות רושמות זיכרון בל ימחה . וכל זה קרה בתוך הביתן של טואזון . בפארא פביליון הזה שיתף טואזון , onj n < JH / ( Tuazon ) שאף הם , כמותו , חיים בפריז : הציירת אידה אקבלאד , ( Ekblad ) שציירה על משטח הבטון החיצוני נוף דקל אקזוטי בירוק ובסגול , ונילס בך ( Bech ) במופע , When You Looked at Me מיצג שירה ותנועה מחוץ לפסל האדריכל' ובתוכו . מה שמעלה על הדעת את דבריו של לה קורבוזיה , כי על הבית להיות כפסל שניתן להלך בו . בין הביתנים הלאומיים בגני הג'ארדינ , שהותירו חותם פוליטי , חברתי או אוטופי , כל אחד בדרכו שלו , השתמשו בבימת הביאנלה כדי לבטא מחשבה או מציאות באמצעים אמנות"ם , ניתן לציין כמה ש"זכרו גם לאחר כיבוי האורות של הביאנלה , בנובמבר : 2011 הביתן היפני , הקוריאני , הברזילאי , הישראלי , הפולני ובעיקר - השוויצרי . תומאס הירשהורן קיבל לרשותו את המבנה רחב המידות והגובה של שוויץ , הממוקם ראשון בשורת הביתנים מיד בכניסה לגנים , מצדו הימני של השביל הימני . עוד בטרם נכנסים לביתן , מקבלים בפרצוף את תחושת המלחמה . המראות הראשונים שיוצאים אל הצופה , הם כמויות של חומרי אריזה , המחוברים זה לזה ברצועות מסקינג ט"פ חומות , מודבקים באופן נוקשה ובוטה . כבר מהרגע הראשון ברור שהפנים יצא החוצה , וכי אנו מוזמנים לסדנת עבודה המשדרת אופי היסטרי ואובססיב . שם התערוכה , , "Crystal of Resistance" לא ממש מבהיר את כוונת עבודות האמנות שאליהן אנו עומדים להיחשף בהמשך ... בריאיון שנערך למחרת פתיחת הביתן ניסה האמן הירשהורן להסביר שוב את מה שכבר כתב קודם לכן : "אני מנסה ליצור סביבה שבתוכה "ווצרו תנאים למחשבה , " והוסיף : "זהו תפקידה של האמנות . המילה 'רזיס 0 נ ' 0 קשורה בזיכרון הקולק 0 יבי למחתרת , להתנגדות , למשטרים טוטאליטר"ם , לשלטון משחית , למוות , למלחמה ולעוד מילים מן הארסנל הזה . " עוד דיבר על מקומן של אבני הקריסטל בתוך כל זה וסיפר את סיפור הסיול שעשה וכיצד גילה את אבני הקריססל בידיהם של ילדים שאספו אותן ב 0 יול אופניים באזור הררי בשוויץ . כשנכנסים לביתן , מבינים שמדובר בביקורת פוליטית חברתית , וכי הנושא נוגע בחול" החברה המערבית ( הקריסטל , ( ומיוצג בכל אמצעי התקשורת : טלפונים סלולר"ם , טלוויזיה , עיתונות מצולמת ומשודרת . מולם מוצגים הנפגעים , אזרחי העולם השלישי של המדינות הטוטליטריות או דמוקרטיות לכאורה . תמונות של כאב , רצח , כיבוש , אונס , מנהיגים מושחתים של מדינות עולם שלישי , מערבי , הכול בכול מכול , מעורבב היטב ומוצג על חבלי כביסה בכביסה מלוכלכת . ושוב , אותם פרצופים של מנהיגי העולם , מהפוליטיקה ועד לדת ולאופנה , ניבטים אלינו משעריהם של ערמות מגזינים המונחים על הר האיבה . קריסטלים - גם הם באלפי וריאציות שיכול היה להמציא רק אמן האובססיבי לנושא של עצמו . בנוסף אנו מקבלים שורות של בובות ברבי בלונדיניות ועוד שתי דוגמניות על , המתנשאות לגובה של חמישה מטרים . לעתים קשה לשרטט הבחנה בין טוב לרע , בין צודק לאשם , בין אמת לשקר , בין יופי לאימה , בין אמנות לאומנות . אמנם הירשהורן ביקש לייצר מקום או תנאים למחשבה , אך יותר מכול הוא הצליח ליצור תנאים של אימה ביחס לכיוון שאליו צועד העולם שבו אנו חיים . זה היה ביתן בלתי נשכח גם בשל העובדה שנעשה על ירי אמן שוויצרי . איך קרה שהאיפוק התרבותי והקור השוויצרי הולידו את הביתן האימתני הזה ? הירשהורן נוגע באופן ביקורתי , רגשי ואינטליגנטי בעת 1 בעונה אחת , בגישה השוויצרית הנייטרלית . ביאנלה 2011 הייתה יותר מכול מעייפת . מארגניה השתדלו קצת יותר מדי להיות נדיבים לכולם . הם אפשרו משתתפים רבים מדי , מעבר ליכולת הספיגה של המבקר המיומן . לעתים מזומנות שאלתי את עצמי , מהו הקוד הגנטי המביא אמן להיות מוזמן להציג בביאנלה בוונציה ? מבלי לזלזל בעובדה שאירוע כזה מביא כבוד רב לאמן , נשאלת השאלה , אם הבחירה בעבודה מסוימת או באמן מסוים מביאה כבוד גם לביאנלה ? ... האוצרת ב"ס קוריגר ( Bice Curiger ) בחרה בנושא "הארות" ( ILLUMInations ) עבור הביאנלה ה 54 בוונציה . קוריגר , אישיות מוערכת ביותר בעולם האמנות העכשווית , היא היסטוריונית של אמנות , בוגרת אוניברסיכות ציריך , מ"םדת ועורכת ראשית של כתב העת הנחשב פרק 0 הרואה אור כואז שנת 1984 בציריך ובניו יורק . Photo : Rachel Sukman Swiss Pavilion Crystalof Resistance , 2011 Thomas Hirschhom , Oscar Tuazon , Raped Land & Oscar Tuazon ' s Para-Pavilion The Trees , 201 ] Photo : Rachel Sukman

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר