מרד הזקנים

עמוד:144

ומהפכני כאחד . כתבתי על כר לאבי ( אז לא היה חשש רב מפני צנזורה , ( וכשלא נעניתי לשביעות רצוני ארזתי את חפצי , נטלתי חופשה ממר רוטנברג ( אף שלא הוגטח לי כי אוכל לחזור לחברת החשמל ) ויצאתי לפאריז כדי להציע לאבי שיטיל עלי את התפקיד המרכזי באירגונה המחודש של התנועה . הגעתי לבירת צרפת אור ל 1 בינואר 1936 וקיבלתי מאבי את החרבון הגדול ביותר בכל ימי חיי : אין זה נכון שהתנועה מתפוררת . על גדעון אפשר לסמוך . אני מזלזל באנשים יקרים וחשובים ומעליל עליהם עלילות . אני מגזים בתיאור סכנת המאורעות . כל נסיעתי אינה מעידה אלא שאינני מסוגל לשבת במקום אחד ולעבוד בשקידה . זוהי בטלנות והיסטריה גם יחד . עד כאן לקט מתוך דברי אבי . הוא אמר עוד הרבה דברים אחרים , אך כולם באותה רוח . הוא אמנם שמע אותי בסבלנות , אך סירב בתכלית להאמין בנכונות דברי . הוא ציוה עלי לחזור מיד לנהריים ולהפסיק להתערב בעניינים שאינם נוגעים לי . באותם הימים הזדמן פנחס רוטנברג לפאריז וסעד פעם בביתנו . נאלצתי לפנות אליו בבקשה שיקבלני בחזרה לעבודה . הוא הסכים , אבל לעג לי וקינטר אותי . לבסוף אמנם התרכך והודה כי גם הוא בנעוריו לא שטות אחת עשה . וכך , ימים ספורים אחרי בואי , ידעתי כי שליחותי נכשלה וכי עלי לחזור בבושת פנים . היה לי כרטיס חזרה באניה שבה הגעתי . חיכיתי להפלגה הבאה וביום ה 23 בינואר יצאתי , כמסופר , בדרכי בחזרה . ההרצאה על מרד הזקנים התקיימה בעיצומו של הוויכוח והריב בינינו , וברור שבטוח הייתי כי ההרצאה בעיקרה מכוונת אלי במישרים . מה יכול להיות התוכן של "מרד הזקנים" חוץ מאשר להעמיד את הצעירים במקומם ? רק כשהתעמקתי בנוסח הכתוב של ההרצאה ראיתי כי לא זה , ובכל אופן לא רק זה , היה התוכן . ואמנם , ההרצאה מתחילה בהכרזה כי אין כיום בעולם שום התנגשות בין אבות ובנים . גם בנוער וגם בקרב הזקנים יש חברים לכל המחנות היריבים . הנוער איננו מחנה אחד ויחיד . המרד שהוא קורא לו אינו מרד נגד הנוער , או נגד הכיוון של הנוער , אלא הוא מרד נגד התקופה . למרד הוא קורא את אלה שיקרה להם דמותה של המאה הי"ט : גאריבאלדי , גלדסטון , לינקולן , מיצקביץ / היינה , הוגו , לאופארדי , ניטשה , איבסן , לאסל , ואפילו קארל מארקס ( כמובן כפי שנראה היה לבני המאה הי '' ט ;( האמונה כי יש לכבד ולרומם את היחיד ; האמונה כי המניע העיקרי לפעולת אנוש אינו הכורח אלא השאיפה לאידיאל , לנוי , למשחק , הערצת החופש המדיני ; בחילה במשמעת , חוץ מאשר בשעה שהיא הכרח להצלת העם בשעת חירום ; שאיפה למדינה "מינימאלית , " לאנארכיה מתונה , וסלידה מוחלטת ממה שקרוי בימינו מדינה טוטאליטארית . אלא היו האידיאלים של התקופה שבה עדיין היו הזקנים צעירים , והוא קרא לזקנים למרוד באופנה המדינית והחברתית הטוטאליטארית של היום , בשם

סוכנות סטימצקי בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר