דת ומסורת בחייו ובמשנתו

עמוד:100

מכחישה את כל המעשה בדבר החתימה בשבת על המחאה נגד פסקי הדין . אולם רמבה אינו מתחשב בקטנות . הרי זה מזכיר את הסיפור על החסיד מעיירה א' שבא לעיירה ב' שבריחוק של 100 פרסה מעיירה א' ונפגש שם עם חסיד מקומי ומספר לו על הרבי מא' ועל כוח חזונו המופלא : הנה רק ביום ה' שעבר הרבי פתאום עצם את עיניו והודיע לחסידיו , שהתקבצו סביבו בבית הכנסת של העיירה א' כי ברגע זה מתחוללת שריפה איומה בעיירה ב . ' אומר לו החסיד מ ב : ' אבל לא היתה אצלנו שריפה ביום ה / הייתי כאן . עונה החסיד מ א : ' מה זה חשוב , כן-שריפה-לא שריפה , החשוב הוא כוח החזון . עברו שנים והרב קוק שוב התיצב לצד אבי , והפעם בענין אחימאיר , רוזנבלט וסטאבסקי . זאת העריך אבי מאד , כי היה מבודד אז לגמרי ואין כל ספק כי הדבר דרש מהרב אומץ לב אזרחי שלא נפל מזה שהיה נחוץ לו כשיצא להגנת אבי נגד האנגלים בשנת 1920 ( אפילו יצא אז ביום א' ולא בשבת . ( אף על פי כן עדיין הציק לאבי דבר ההונאה בענין "חתימת הרב קוק בשבת / ' שעד היום אין זה ברור מי המציא את הסיפור , מדוע לא הוכחש מיד , ומדוע הוכחש אחר כך , ואם היתה ההכחשה נכונה . אולם כאמור , מקץ כל השנים הללו עדייו הציק העניו לאבי , ורמבה מצטט אותו : ובכן , כתוב בעתונות שהרבנות הירושלמית מכחישה . לא היו דברים מעולם . לא דובים ולא יער - אפשר . אני בעצמי הייתי כלוא באותה שבת בבית הסוהר והידיעות על מה שנעשה בירושלים היו מגיעות אלי בימים ההם בכל מיני דרכים עקלקלות . ביניהן באה גם ידיעה זו והיא נשתרשה , כמובן , עמוק בזכרוני והכריחתני , כמעט בפעם הראשונה , לפשפש ביחסי אל החוגים המסורתיים בישראל . ואולם עתה אני שומע שזו היתה אגדה . אני מודה באשמתי שסיפרתי על אגדה כעל עובדה , ואני מבקש סליחה . מן הרב קוק עצמו , שהעללתי עליו עלילה כזו , אינני צריך לבקש סליחה . גדול הוא האיש מכדי לכעוס על טעות , ואין הוא זקוק לבקשת הסליחה שלי . ומה שהג'סטה של 1920 היתה רק אגדה , אין זה מפחית במשהו את גודל פעולתו לשם פיקוח נפש אחר ב 1934 ( הכוונה למשפט על רצח הד"ר ארלוזורוב - א . ר . ( . ואולם סליחה אני מבקש מכל אותם שלומי אמוני ישראל , שהאגדה גרמה להם אפילו רגע אחד של עגמת נפש . נופלים איפוא גם הפירושים על אותה הג'סטה שפירסמתי : פירוש אחד , שהובא במכתבו של ידיד , אשר הזכיר כי אמנם היה כאן ענין של פיקוח נפש , מחמת החשש של התפרצות הנוער היהודי , אלמלא נעשתה הג'סטה בבית הכנסת של ה"חורבה . " והפירוש השני , שלי עצמי , כי כוונתה של הג'סטה היתה להודיע לאבינו שבשמיים : אבינו מלכנו , עולם זה איננו ראוי לקדושתו ! והנה אין ג'סטה ואין פירושים . ואולם דבר אחד נשאר : בעיני מוצאים חן האגדה ושני הפירושים פי מאה מן המציאות השלילית .

סוכנות סטימצקי בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר