פתח דבר

עמוד:10

שמא היסטוריה של מומנטים שהיו "ביקורתיים באמת" נידונה להיות סיפור של החמצות ? השאלות התיאורטיות האלה אינן מחייבות אותך . את / ה יכול / ה להבליט או להצניע אותן , להתרכז ב"מומנט" עצמו או בדמות החברה הישראלית המשתקפת מבעדו ... להחיות מומנט ביקורתי מוחמץ או לקבור מומנט ביקורתי שאבר עליו הכלח ... להיות יותר או פחות "מדעי , " יותר או פחות "פואטי , " ובלבד שכתיבתך תהיה בהירה , מדויקת ומעוררת למחשבה ... מצורפת כאן רשימה של "מומנטים ביקורתיים" אפשריים . אשמח אם תמצא / י עניין לכתוב על אחד מהם . כמובן שתוכל / י להעלות גם הצעות משלך . כל אחד ממשתתפי הגיליון מוזמן להעלות הצעות משלו , וההרכב הסופי של הרשימה יהיה תוצאת התרומה המשותפת של כלל הכותבים . חמישים המסות והמאמרים המופיעים בספר זה - ברצף כרונולוגי על פי האירועים הנידונים בהם - הם פרי ההיענות למכתב זה . המערכת לא התערבה בבחירת הנושאים . הכותבים בחרו להתייחס רק לחלק מבין כמאתיים נושאים שהוצעו ברשימה המקורית . רבים הציעו נושאים משלהם . התקבלה כל הצעה שמחבר או מחברת הציעו לעניין שנתפס בעיניהם כ"רגע ביקורתי" - אירוע , יצירה , מוסד תרבותי או אדם יחיד - בתרבות , בחברה ובמדינה , בישראל של חמישים השנה האחרונות . התקבלה כל הצעה , ובלבד שנגעה לקיום הממשי או הווירטואלי של "רגע ביקורתי . " מלכתחילה נתפס המימד הביקורתי כנוגע לאפשרי , למדומה ולמדומיין , ולא רק למציאותי . כלומר , התקבלו גם הצעות ממחברים שביקשו להציג את מה שנתפס בעבר כ"ביקורת" ( או "התנגדות / ' או "חתרנות ( " כאופן של שיתוף פעולה , למעשה , עם הסדר הקיים . והתקבלו גם הצעות מן הכיוון ההפוך : לשחזר מימד ביקורתי שהוחמץ ולא זכה להתייחסות ראויה , לא בשעת ההתרחשות ולא בזיכרון הקולקטיבי המאוחר . התוצאה המונחת עתה לפניכם היא אוסף מגוון , שנמחקה ממנו במכוון הקטגוריה "חשוב . " אוסף העניינים הנידונים באן אינו היסטוריה אלטרנטיבית של ישראל , גם אם יש בו כדי לשמש שלד להיסטוריה כזו , ולמעשה ליותר מהיסטוריה אחת . יש בו לא מעט מסות ומאמרים העוסקים בנושאים מרכזיים , ה"חשובים באמת , " ואחרים העוסקים ב"אחרים" דחויים ומושתקים ובמה שעשוי להיראות מן המקום התופס את עצמו כמרכז בשולי , כאזוטרי , כקוריוז . ועם זאת , אין באוסף זה ניסיון ליצור דפוס אלטרנטיבי של קאנוניזציה לנושאים המרכזיים , וגם לא קאנון חדש של נושאים אלטרנטיביים , "אחרים . " אין כמעט תחום בתרבות שאינו מיוצג כאן , אבל אוסף זה אינו משקף בחירה מאוזנת , מתוך מחשבה תחילה , של נושאים מתחומי תרבות שונים , ובוודאי שאינו משקף בחירה מאוזנת של נושאים או כותבים במונחי הדיכוטומיות השגורות ; ימין ושמאל , ערבים ויהודים , דתיים וחילונים , מזרחים ואשכנזים , גברים ונשים , למרות שיש בו מכל אלה . אוסף המסות והמאמרים המוצגים בפניכם משקף קודם לכל מבחר שנוצר מעצם ההחלטה של נמעני המכתב המקורי להיענות או לא להיענות לפניית המערכת , והוא תוצאה מצטברת של הבחירה של כל אחד מבין הכותבים שנענו לפנייה , המשקפת את תחומי העניין ואת סדרי העדיפות שלהם . יש בספר פרישה בכמה ממדים : פרישה רחבה מאוד של תחומי התרבות ושל מגזרי האוכלוסייה הנידונים ; פרישה רחבה יחסית של סגנונות כתיבה , מהאקדמי החמור ועד לפיוטי ולמשתעשע , ושל דרכים בהבנת הפרקטיקה הביקורתית , הן כמושא לדיון והן כמה שמדריך את מעשה הכתיבה עצמו,- פרי ^ ה רחבה פחות בבל הנוגע להשקפות העולם של הכותבים . במלים אחרות , ויתרנו על הניסיון ליצור "איזון" מלאכותי סביב מרכז מדומיין שנקבע מראש . עצם קיומו של מרכז כזה והיומרה לייצג אותו מוצבים כאן בסימן שאלה , מוטלים בספק , נחקרים במבט ביקורתי . זאת , על סמך ההנחה שאיזון מדומיין זה משרת בדרך כלל את מי שבידיו לקבוע מה מאזנים , לפי מה מודדים את הצריך איזון , מה יהיה אורך מוטות המאזניים ואלו משקלות אפשר להניח עליהן . במקום לצייר מחדש את אותו מרכז מדומה ולייצר מחדש את אשליית האיזון שסביבו , ספר זה מציע לך הקורא / ת , במופגן ובמוצהר , להתבונן בדברי ימי ( מדינת ) ישראל באופן לא מאוזן . להבדיל מן האמת , העניין , הגיוון והדיוק ההיסטורי - ההשגחה על האיזון , כך הנחנו מן ההתחלה , אינה מתפקידנו . אלה שהפקידו את עצמם על האיזון ידאגו בוודאי לאזן את התמונה המפורקת שמציג ספר זה . האוסף המכונס בו מבקש להקשות עליהם את מלאכתם , על ידי יצירת ריבוי קולות , תמונות ונקודות מבט , שכולם שייכים לכאן בזכות , ולמרות זאת אי אפשר ללכדם למכלול קוהרנטי אחד . העמוד הימני : כרוניקת אירועים בעמוד הימני , לכל אורך הספר , מופיעה כרוניקת אירועים , דברי הימים של מדינת ישראל , חברתה , תרבותה וכלל תושביה . הכרוניקה מתחילה ב 29 בנובמבר 1947 ומסתיימת ב 5 ו במאי . 1998 רשימת האירועים מחולקת על פי שנים וחודשים , ובכל חודש מופיעות שתי קבוצות אירועים : בתחילה - אירועים מתוארכים לפי יום התרחשותם ואחר כך - אירועים שאינם מתוארכים לפי ימים . אירועים סמוכים בזמן הנוגעים לעניין אחד מתוארים בתאריך הראשון שבו ראינו טעם להזכיר את אותו עניין . בשולי הדף משובצים דימויים של מסמכי תרבות שונים מהתקופה המתועדת - כריכות ספרים , שערים של כתבי עת , עטיפות תקליטים , כרזות סרטים והצגות וכדומה . אלו אירועים מתוארכים בכרוניקה ? אירועים אלימים , במובן : מלחמות ופעולות גמול , התקפות טרור ופעולות טיהור . סערות פוליטיות , זה ברור : מפלגות קמות ונופלות , מתפצלות ומתאחדות , בריתות ובגידות , הפגנות ושביתות . כל אלה הם אירועים שכל רישום של דברי הימים של ישראל , בישראל , אינו אפשרי בלעדיהם . אבל הכרוניקה אינה מרחיבה בעניינם וכוללת לצדם אירועים בתחומי הכלכלה והחברה , המשפט , הספרות והאמנויות , התרבות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר