נאחז בסבך

עמוד:7

ושרבוסים באורח ספונטני ובלתי מבוקר . הרישום האוטומטי - תוצר מחוות יד חופשית הטעונה אנרגיה יצרית תת הכרתית - העניק השראתו ל"ציור הפעולה " של אסכולת הי'אקספרסיוניזם המופשט " של ניו יורק בשנות ה . 50 עם "ציור הפעולה " בנוסח ג י קסון פולוק ווילם דה קונינג התקבל הסבך הרישומ כאופן ראייה , או שמא דווקא כ " הפרעה " דיסלקטית של שגרת הראייה : כמבט נטול פוקוס וחסר סדר היררכי או ארגון קומפוזיציונ 1 ; מבט הנאחז בדגם המכסה וגולש , כמו צמיחת העשב או התפשטות הריזום . ברישום הישראלי עלתה שפת הסבך בהשפעת מגמות האמנות המודרנית הבינלאומית , אשר ביססו כאן את אחיזתן באיחור ניכר , עם התמסרותה ההגמונית של קבוצת "אופקים חדשים " בשנות ה . 50 ערכי הרישום המופשט - מחוות היד הרושמת ועקבות תהליכים הנצברים כשכבות , חריטות ומחיקות - התעצבו ביצירתם של אמני הדור הבא ובראשם אביבה אורי , משה קופפרמן , רפי לביא ומשה גרשוני . מתוך שיח עם מאסטרים אלו ועם זירת האמנות העכשווית הבינלאומית מתפתחת שפתם האישית של אמני רישום מובהקים הפועלים כיום . פעולת השרבוט היוצרת סלילי קורים ומארגים אופיינית ליצירתן של אתי אברג ' יל , מאשה זוסמן ואיטה גרטנר , והיא מגלמת לעתים מהות של ארוס נשי - אזכורים לצורות רחם ועובר או דמיון למלאכת חוסים עמלנית . בידי יהודית סספורטס , שיבץ כהן , מאיה אסון ויעל בלבן oiznejn" woyjo האו 0 ומ 0 י " המודרניסטי אמצעי לשיח ביקורתי ן הם מבקשים להפקיעו מהקשרו האקספרסיבי המקובל , לערער על איכותו הסיסמוגרפית התת מודעת , ולגייסו במכוון כג ' סטה מכנית או אף כקלישאה אירונית . הרישום הנבנה בשכבות א 1 פ"ני לעבודתם של אילנה סלמה אורתר , דיויד א"זקס ואסף רהט , המכסים את מצע הנייר או תוקפים אותו באמצעות מחוות של חריטה , קריעה , קימוט או קולאז , ' מסורת הקולאז , ' המצרפת דימויים , טקסטים וחומרים מן המוכן , מנחה את האמנים אמיל אברהם וירמי עדני המשתמשים בגיליונות עיתון כמצע לרישום ולכתיבה . בניגוד לאמנים החושפים סער רגשי מתפרץ , מבקשות טסי כהן פפר , אילנה חמאוי ודניאלה יניב ריכטר לברוא עולמות של רוגע ודממת אינסוף , כמו במרחב השמימי או התת מימ . 1 לכודים מארג הקורים שמטיל האמן אל הדף חורג לעתים ממסגרת השיח של האמנות המופשטת הלא "צוגית אל המרחב הפיגורטיבי : לא אחת נלכדים ברשת זו רסיסי דימויים , דמויות וסמלים שמקורם ברובדי המעמקים של הנפש או הדמיון . כמו השרבוט האוטומטי , נענה רישום הסבך הפיגורטיבי לרחשי התת מודע יותר מאשר למציאות הנגלית , ומושא מבטו מכוון להתבוננות אינטרוספקטיבית החושפת חרדות , דחפים ותשוקות . בקבוצת העבודות שנבחרו יוסף קריס 0 ל , קורבה ישן , 2009 , גצי 0 רון על נייר אוסף בנו כלב , תל אביב מתוך "נאחז בסבך , " בית האמנים ירושלים

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר