נאחז בסבך

עמוד:6

נאחז בסבך רשמים . » / IV אתז בסבך - הביאנלה הארצית הרביעית לרישום בית האמנ . ים ירושלים , בית טיכו , סדנ . ת ההדפס ירושלים , אגריפס 12 , ברבור אוצרת ראשית ; תמר מנ . וו—פרידמן 4 . 12 . 2010 29 . 1 . 21 ) 11 תמר מנור פרידמן מצע התערוכה "רשמים / IV נאחז בסבך " התגבש מתוך שירו עם התערוכות שקדמו לה . בשלוש הביאנלות שהתקיימו מאז ראשית העשור נפרשה "תמונת המצב " של אמנות הרישום בישראל לרוחבה המרבי : הקשת הרבגונית של נושאים , סגנונות וטכניקות , וכן היקף האמנים והיצירות , הצביעו על עושר מופעיו של הרישום ועל תקפותו כמדיה תוססת ומרכזית , שגבולותיה פולשים כיום לשדות חרשים , בהם המיצב , הצילום והמדיה הדיגיטלית . כך , דווקא נוכח הפלורליזם הרוחש של אמנות הרישום בשנות האלפיים , עלה כעת הצורך לצמצם את המבט ולמקדו באחד מיסודותיה המסורתיים והמובהקים ביותר : הקו , כמרכיב אוטונומי ביצירה , ועוד יותר מכך בשלל גילוייו כסבך של קורים וקשרים . הסבך היישומי מציע עמדה או השקפה המתבוננת אל העולם כאל מרחב מתפשט של רשתות , סורגים וריזומים . כמהות החומקת מהגדרה , נקל יותר להגדיר ! על דרך השלילה - הסבך חותר תחת האובייקט ונמנע מדימוי מפורש,- הוא נסוג מן המוקד כלפי הרקע , מן הסטטי אל המתהווה ומן הצלול אל העמום והמודחק . שפת הסבך מיישמת תחביר מודרניסטי מופשט המשמש באמנות זה כמאה שנה , והיא קשורה במושגים רקונסטרוקציה , שרבוט אוטומטי וציור פעולה . גם כיום נוקטים האמנים שפה זו לביטויים שונים , מחקירת ערכים ותהליכים מופשטים ועד לייצוג דמות , נוף וצומח , מחשיפת העולם הנפשי ועד לשדה המטפורי והמושגי . מסלול התצוגה מוליך בין אולמות הבית ההיסטורי , כפרקי סיפור הארוגים זה בזה , ומקיף כמאה יצירות מאת 59 אמנים , בני דורות וסגנונות שונים . כמו בביאנלות הקודמות " , רשמים "IV נפרשת על פני תערוכות אחדות , שנאצרו בידי אוצרים עצמאיים במוסדות האמנות שבמרכז ירושלים : "מעבה עיר " בגלריה אגריפס 12 ( אוצרות : ימימה ארגז ויוכי נגב " , ( אבודים " בגלריה ברבור ( אוצרים : אבי סבח וינאי סגל " , ( הצפה " בסדנת ההדפס ירושלים ( אוצרת : אירנה גורדון , ( " צילומים : גלעד אופיר , שרון יערי " בבית טיכו ( אוצרת : תמנע זליגמן . ( אשכול התערוכות מעלה פרשנויות ותוכנות נוספות על רוח הסבך באמנות ופותח אותן למשוב הדרי ; הוא מזמן למבקר חוויה אמנותית של שיטוט ועיון בשבילי העיר רבת הפנים , הסבוכה והמסוכסכת . רוח הסבך שפת הסבך ארוגה במעשה היצירה מבראשית , למן ה " תוהו ובוהו " שלפני הבריאה וער לשרבוט הילד הראשון . אפשר שטיבה הקמאי , הכאוטי והקדם תרבות 1 הוא שגרם להרחקתה הנמשכת בתולדות האמנות האירופית עד לפריצתה המחודשת בעידן המודרני . שני חידושים גרפיים עיצבו , לדעת ברנים רוז , את תולדות הרישום המודרני , ושניהם נוגעים ברוח הסבך : הראשון היה הרישום האוטומטי הסוריאליסט , והשני - "האסתטיקה של הקולאז Bernice ) ''' Rose , Drawing Now , Museum of Modern Art , New York , Diyjnn no'w . ( 1976 האוטומטי התפתחה בהשראת משנתו של מייסר התטעה הסוריאליסטית , אנדרה ברסון , אשר הטיף לשחרור המחשבה והיצירה מכבלי ההיגיון באמצעות "אוטומטיזם נפשי " החושף את העולם הנפשי הלא מודע . האמנים הסוריאליסטים , בהם ארפ , ארנסט ומאסון , טיפחו פרקטיקות מגוונות להפקת דימויים משה גרשוני , לאדמת גני , 1981 , ו \ י 0 ר \\ וצבעי לכה על נייר באדיבות גלריה גבעון , תל אביב מתוך "נאחז בסבך , " בית האמנים ירושלים

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר