ז'אן נובל ביתן השמש האדומה

עמוד:12

ז'אן נובל ביתן השמש האדומה גלריה סרפנטיין , לונדון אוצרי הפרויקט : ג'וליה פייטון-ג'ונס והנס אולריך אובריסט יולי - אוקטובר 2010 רם אהרונוב ככל שמתארכת השהייה בביתן השמש האדומה , כך מגלים עוד ועוד פרטים מרתקים ביצירה האדריכלית המורכבת שכל כולה אדום . רשמים מביקור בביתן שהוצב במהלך קיץ 2010 סמוך לגלריה סרפנטיין הבריטית בעשור האחרון הפכה גלריה סרפנטיין , השוכנת בלב גני קנסינגטון שבלונדון , למוקד התעניינות בתחום האדריכלות העכשווית . מדי שנה בראשית הקיץ צומח על רחבת הדשא שלפני בניין הגלריה ביתן חדש ומפתיע שתפקידו למלא את הפונקציות הציבוריות ולשמש כאולם להרצאות , לכנסים ולהופעות אמנים . מפאת חוסר מקום בתוך מבנה הגלריה , אירועים אלה נערכים במבנה הזמני אך ורק בחודשי הקיץ , ועם בוא הסתיו הוא מפורק עד היסוד , ודשא ירוק שב ומכסה את הרחבה ומתמזג עם מכלול הגן . מחזור שנתי זה מעניק לתושבי לונדון ולמבקרים הרבים , שוחרי האמנות והאדריכלות , הזדמנות נדירה להיפגש מדי שנה עם אדריכל מעניין ויוצא דופן שקודם לכן לא בנה או לא סיים לבנות בניין כלשהו באנגליה . החוויה העיקרית המזומנת לאורחי המקום היא השתתפות בפעילויות הגלריה הרוחשות בתוך המבנה הניסיוני ובילוי בבית הקפה הקטן המוקם בו . בקיץ 2010 נבנה מול הגלריה " ביתן השמש האדומה , " כפי שכינה אותו מתכננו , האדריכל הצרפתי ז'אן נובל . נובל משלב בין עולם האמנות הוויזואלית , בעיקר בתחום הצבע והפיסול , לבין עולם האדריכלות , ותובע מן המבקרים במבנה התבוננות מעמיקה . מרחוק נראה הביתן כשרפה בין עצי הגן . צבעו האדום העז מושך ומסקרן , וצורתו הפיסולית מרשימה . נועז במיוחד הוא הקיר האלכסוני החופשי שגובהו כמעט ארבע קומות , והצריח המרובע המזדקר מולו ומאזן אותו מבחינה קומפוזיציונית . כששמש של שלהי היום שוטפת את הביתן מאחור , הוא נעטף באווירה דתית שמקורה בעיצוב , על העצים זקופי הקומה הנדמים למלאכים . במבט ראשון עשוי פנים הביתן להיראות פשוט ופונקציונלי , אך ככל שמתארכות השהייה וההתבוננות בו , מתחילות להיחשף הצורות והטקסטורות המורכבות וההפכפכות . רעיונות שמעוררים התלהבות במפגש הראשון , מלהיבים פחות בביקורים הבאים , ואילו פרטים שנראו משעממים ודלים , מתגלים בביקור הבא כעתירי טעם . הביתן ביסודו הוא מבנה מלבני , דמוי אסם אירופאי מסורתי , בעל גגונים משופעים לשני כיוונים . החלל המרכזי הגבוה שבין הקיר האלכסוני לצריח המרובע משמש כאודיטוריום . גם כאן נרמז הדימוי הכנסייתי , שכן דלפק בית הקפה הוצב במקום המיועד למזבח . עמודי השלד ממוקמים לאורך שלוש מצלעות המבנה בלבד , וכך חזית הכניסה והחלל הפנימי נותרים חופשיים . מבחינה הנדסית , שלד הפלדה מורכב מארבעה שערים רחבים , מקבילים זה לזה . הגג הרך עשוי סוככי יריעות ( מעין אלה המצלים על חלונות ראווה , ( הצמודים לקורות העליונות של השערים . הביתן גמיש בתכנונו ומאפשר להתאימו לפונקציות שונות באמצעות פרישה , קיפול והזזה של החלקים הרכים . הרצפה במפלס הדשא אדומה ירוקה ומרוהטת במקבצי שולחנות וכיסאות בית קפה אדומים המעוצבים בפשטות . המרכיב הדומיננטי בביתן השמש האדומה הוא , כמובן , צבעו . לבד משני משטחי רצפה ירוקים בתוך המבנה , כל כולו - מבפנים ומבחוץ - אדום . " סימפוניה באדום , " הגדיר נובל את יצירתו בריאיון שנתן לכתבת ה ט ל ג ר ף הלונדוני . נובל הוסיף והסביר את פשר הבחירה : " רציתי לחגוג את הקיץ , קיץ אדום , קיץ אחד בגני קנסינגטון . רציתי אדום לוהט בתוך הירוק , כמו בפרח . " כמובן , אדום

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר