מבוא

עמוד:12

של לומד בעל הכוונה עצמית וקובעים דרגות לאיכות ביצוע התנהגויות אלו ( בירנבאום , . ( 1998 , 1997 שיתוף תלמידים בפיתוח המחוונים הוא צעד חשוב בטיפוח מודעות התלמידים לנושא ההכוונה העצמית ( הלפרין-אשורי וחוב . ( 1999 , ' דרך אחרת היא פיתוח כלי אנליטי לניתוח מאפיינים של סביבה לימודית המתאימה לטיפוח לומד בעל הכוונה עצמית . בבסיס הגישה הזאת ההנחה שיצירת סביבה לימודית המאפשרת טיפוח לומד בעל הכוונה עצמית היא בבחינת תנאי הכרחי ( אם כי לא מספיק ) לטיפוח לומד כזה . זילברשטיין , אייל וברקוביץ ( 1994 ) מציעים כלי אנליטי לניתוח סביבות לימודיות כעלות מאפיינים המתאימים לטיפוח לומד בעל הכוונה עצמית . במודל שהם מציעים מוצגת מסגרת מושגית המגדירה אחד עשר מאפיינים של סביבה לימודית , והיא עשויה לשמש כלי אנליטי לניתוח התרגילים המובאים בקובץ זה ( ראו האינדקסים המובאים בסופם של ארבעת השערים בקובץ . ( המאפיינים הם : . 1 סביבה לימודית גמישה 1 סביבה לימודית המעודדת בחירה . 3 הוראה כפעילות מסייעת . 4 סביבה לימודית המטפחת הערכה עצמית . 5 סביבה לימודית המעודדת יחסים דמוקרטיים . 6 סביבה לימודית המעודדת הנעה פנימית . 7 סביבה לימודית שקיימים בה מצבי למידה פתוחים . 8 סביבה לימודית המעודדת ניצול מקורות מידע מחוץ לכותלי בית הספר . 9 סביבה לימודית המטפחת שיתופיות בלמידה ועבודת צוות . 10 סביבה לימודית המעודדת חשיבה ושכילה . 11 ( Reasoning ) סביבה לימודית המעודדת אצל הלומד דעתנות ( אסרטיביות ) ותחושות אינדיווידואליות . כל מאפיין הוגדר בהגדרה מתארת בליווי דוגמאות של מצבי הוראה-למידה ורישום מצבים מנוגדים למאפיין המתואר .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר