שילוב והכללה של ילדים עם מוגבלות גופנית במערכת החינוך

עמוד:13

שיל / כ וחכללח של ילדים עפ מוגבלות . גופעיח , במערכי ; חחיעוך במערכת החינוך התפתחה תפיסת השילוב והכללת ילדים עם מוגבלות במסגרות רגילות רק בשנות השבעים . תפיסה זו עוגנה לראשונה בחקיקה בארצות הברית בשנת 1975 במסגרת החוק "חינוך לכול : ילדים עם מוגבלות , " שקבע כי : במידת האפשר , יש לשלב ילדים עם מוגבלות יחד עם ילדים בלי נכויות במסגרות חינוכיות , לרבות מסגרות ציבוריות , פרטיות ומעונות . כיתות מיוחדות , בתי ספר נפרדים וכל הפרדה אחרת של ילדים בעלי נכויות במסגרות חינוכיות רגילות תתבצע רק כאשר אופי הנכות הוא כזה שחינוך במסגרת זו לא יתאפשר , גם אם ייעשה שימוש בעזרים חינוכיים ושירותים תומכים . ( Federal Register , 1977 ) השילוב הפיזי של ילדים עם מוגבלות גופנית במסגרות רגילות אמנם נפוץ יותר היום מבעבר ( נהוג היה לקלוט אותם במסגרות ייחודיות לפי סוגי המגבלה , ( ברם , המומחים נוכחו לדעת , שקירבה פיזית לבדה אינה יוצרת הכללה באופן ספונטני ואוטומטי . השתלבות ללא יחסים משמעותיים בין אנשים עם ליקויים לבין אנשים ללא ליקויים אינה משיגה תמיד את מטרתה . נושא תרומת השילוב וההכללה לילדים עם מוגבלות ( בדרך כלל נכללו מוגבלויות שונות בכפיפה אחת ) נבדק לאחרונה מהיבטים אחדים . להלן יושם דגש על ממצאים ביחס לילדים עם מוגבלות גופנית . גזגתגאיפ ביחס למערכת >>\ , דשלב . ^ ביינס וביינס ( Baines & Baines , 1994 ) עקבו אחר מסגרת משלבת בחטיבת ביניים במשך שבעה חודשים ודיווחו על קשיים רבים ביישום השילוב בלא הכשרה מספקת של העוסקים בו וללא משאבי תמיכה . הייקינרו-יוהנסון ואחרים ( Heikinaro-Johanson , Sherrill , French & Huuhka , 1995 ) צפו באופן אינטנסיבי בתכניות שילוב בחינוך גופני עם ייעוץ מלא או חלקי שנמשכו חודשיים . הם גם דיווחו על קשיים לצד יתרונות הטמונים במסגרת המשלבת . נראה כי עדיין קיימת מבוכה רבה בקרב המורים וחוסר ידע באשר למהלכי השילוב . גזגזצאיפ ביחס לילדים . / כיפ יוגזעוולבינ : ! הוסטון-וילסון ואחרים ( 1997 Houston-Wilson , Dunn Van der Mars & McCubbin , ) מצאו במסגרת מחקר עם שישה ילדים נכים משולבים , כי הדרכה אינטנסיבית

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר