הגדרת המושגים שילוב, הכללה ואיכות חיים

עמוד:12

מדינות אחדות בעולם המערבי ( ארה"ב , קנדה , אוסטרליה , אנגליה ) עיגנו את עקרון השילוב וההכללה בחקיקה מתאימה שלוותה בשינוי דרמטי בדפוסי ההתייחסות החברתית כלפי הנכים . בארץ התקבל בקריאה ראשונה במרס , 1998 חוק זכויות אנשים עם מוגבלות . בדוח הוועדה הציבורית לבדיקת החקיקה בנושא זה , שהוגש לשר המשפטים ולשר העבודה והרווחה , ( 1997 ) הוצעו שינויים נרחבים לסעיף , 29 שעיקרם הדגשה ומיקוד פיתוח השירותים המשולבים בתחומי התרבות , הפנאי והספורט . הוועדה מתארת את הבעיה כך : אלפי ילדים רבני נוער עם צרכים מיוחדים אינם משתייכים לתנועות הנוער , אינם זוכים לפעילות של י ציאה לטבע ושל ספורט , הקיימות לכל ילד וצעיר ר גיל . יוצא כי לילדים אלה מהווה בית-הספר , שלעתים הנו בית-ספר מיוחד , מסגרת יחידה ומרכזי ת בחייהם . מצב זה מוביל לבידודם החברתי של אנשים עם מוגבלויות ולניתוקם גם מבעלי מוגבלויות אחרים וגם מאנשים אחרים ... ככלל , התוכני ות והי וזמות בתחום זה הנן ספורדיות ומקומי ות , דבר המשתקף בעדותו של ד"ר דן רונן , מנהל האגף לתרבות ואמנות של משרד החינוך , התרבות והספורט , ממנה עולה כי אין תכנון ארצי , ואין תקצוב קבוע בתחומים אלה עבור אנשים עם מוגבלוי ות . ( שם ) השינוי בגישה כלפי אנשים עם מוגבלות מתבטא גם בשימוש בשפה לא מפלה המעמידה את האדם במרכז , כמתואר בטבלה א : 2- טבלה א . 2- שימוש בשפה לא מפלה כשינוי גישה כלפי אנשים עם מוגבלות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר