הגדרת המושגים שילוב, הכללה ואיכות חיים

עמוד:10

חגדרח , ^ מו ^ גיפ 0 ילוב , חכללרו ואיכוח , חיים המושג הכללה ( inclusion ) מבטא התקדמות נוספת כהתייחסות החברה לאנשים עם מוגבלות . משמעות מושג זה היא שיש לשתף כל תלמיד במערכת החינוך הרגילה , תוך התחשבות בצרכיו המיוחדים הנובעים ממוגבלויות גופניות , נפשיות או חברתיות . קדמו לו המושגים שילוב ( integration ) שהדגיש את הצורך לשלב אנשים עם מוגבלות בקהילה ונורמליזציה שהגדיר את זכותם האנושית של אנשים עם מוגבלות לחיים נורמליים ככל האפשר בתנאי חיים מקובלים ובסביבה כמה שפחות מגבילה . (& Nirje , 1969 , 1972 ; Wolfensberger , 1972 Perrine ) בעוד השילוב מתייחס בעיקר למיקום פיזי של אנשים עם מוגבלות בסביבה נורמטיבית , ולפיתוח התפקודים שיאפשרו להם " להיות כמו כולם , " הרי שהכללה מבטאת גם יצירת כל התנאים שיסייעו לאנשים עם מוגבלות להשיג אוטונומיה , עצמאות תפקודית ואיכות חיים לפי צורכיהם ורצונותיהם האינדיבידואליים . איכות חיים היא חוויה סובייקטיבית ואינטואיטיבית , שמשמעותה טבלה א : 1- מודל לתיאור רבדים שונים של פגיעה במערכות התנועה ( לפי , ( WHO , 1980 וזיקתם לתחומי היישום השונים של פעילות לאנשים עם מוגבלות גופנית

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר