פרק ראשון: תפקידים וציונים בחינוך הגבוה

עמוד:13

החינוך הגבוה עבר תהפוכות רבות במאה השנים האחרונות . תפקידיו בחברה עברו תמורות , ומעמדו השתנה . עם אלה השתנתה גם מידת האוטונומיה של כל המוסדות לחינוך גבוה , וכן השתנתה מידת החופש האקדמי של חברי הסגל שמועסקים בהם ( כפיר , כהן-ג'וור וברוש , . ( 2003 במסגרת החופש האקדמי של אנשי האקדמיה כלולים שלושה רכיבים הנוגעים לתפקידם כמורים : החופש לבחור מה ללמד ; החופש לבחור כיצד ללמד ; והחופש לקבוע ציונים והערכות ללומדים ( הר-זהב ומדינה , 999 ו . ( הרכיב האחרון מבין השלושה הללו הוא עניינה של עבודתנו . זכויות וחובות של £ / w סגל בחינוך \ 7 \ בו \ ז wbJVDDiiv nmwvw לקידום הדעת קידום הדעת הוא הייעוד של ההשכלה הגבוהה ( גנז , 987 ו 993 ; ו . ( Olivas , קידום זה מתבצע בכמה דרכים , שהידועות בהן הן המחקר המדעי וההוראה האקדמית . שתי דרכים נוספות הן : שימור הידע ופרסומו 992 ) ו . ( Pelikan , על מנת שיוכלו החוקרים והמורים באקדמיה לבצע את הייעוד הזה הם זוכים לאוטונומיה מלאה , כלומר ל"חופש אקדמי" . ( Shils , 1997 ) מצד שני , החתירה לקידום הדעת בתנאי אוטונומיה מלאה מחייבת את אנשי הסגל במוסדות להשכלה גבוהה לעמוד בקני מידה מחמירים במהלך ביצוע עבודתם . קני מידה אלו מתייחסים לתפקוד הרציונלי , המקצועי והמוסרי שלהם ( גנז , 987 ו . ( במילים אחרות , החוקרים והמורים העובדים בחינוך הגבוה מחויבים לסטנדרטים גבוהים מבחינה מקצועית ולאחריות אינטלקטואלית אישית ( בן-דוד וקולינס , . ( Dworkin , 1996 ; 1970 DN ננסח את האמור לעיל באורח פשוט וישיר יותר , נאמר כי לחברי הסגל האקדמי במוסד להשכלה גבוהה יש זכויות ויש חובות . בין זכויותיהם ניתן למנות את החופש הפרופסיונלי המלא , שמגן עליהם , כמחפשי הדעת וכמפיציה , מפני כל התערבות חיצונית . החופש הפרופסיונלי מאפשר להם לבחור את תחומי פעילותם , את כיווניה ואת תכניה ללא יד דוחפת , מכוונת או מרסנת . זכות זו , חשיבותה רבה בעיקר היכן וכאשר הדמוקרטיה איננה המשטר השולט , ולפרט זכויות מוגבלות ביותר . אך גם בחברה דמוקרטית וחופשית נודעים אנשי האקדמיה בזכותם

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר