על המדומיין הפוליטי של טניה ברוגרה

עמוד:6

עד / המדומיץ ה 9 וליטי שרטניה ברוגרה 0 ניה ברוגרה : On the Political Imaginary מוזיאון נויברגר לאמנות , , Purchase College אוניברסיסת ביו יורק ינואר - אפריל 2010 אוצרת : הלן פוזנר אדוארד רוביו הפופולריות שממנה נהנים אמני מיצג לאחרונה בעולם כולו , מרקיעה שחקים . מאחורי התעוררות זו עומדים המוזיאונים והביאנלות . ובעצם מדוע לא !? אירועים תיאטרליים חד פעמ"ם מעין אלה , שבהם הכול יכול להתרחש ( ולעתים קרובות אכן מתרחש , ( מהווים בידור פר אקסלנס . כאן , בניו יורק ובסביבותיה , פתחו לאחרונה חמישה מוזיאונים חשובים את שעריהם לצונאמ 1 של אמני מיצג : הנשיקה וחקי דמה הזו , שתי "סיטואציות מובנות " חיות של האמן טינו סהגל , ( Sehgal ) מילאו את חלל המבואה כולו ואת כל מרחב התצוגה של מוזיאון גוגנה"ם , ועבודה נוספת שלו הוצגה . New Museurro במוזיאון לאמנות מודרנית נפרשו ארבעים שנות יצירה של מרינה אברמוביץ . בביאנלה של מחיאון i Mac לשנת 2010 השתתפו במיצגים חיים ומצולמים כעשרה אמני מיצג . גם מוזיאון נויברגר הקטן , אך האיכותי , מרחק כשעת נסיעה מן העיר נין יורק , לא נשאר מאחור , ואף הוא הצטרף לחגיגה . בימים אלה הוא חוגג את יצירתה של האמנית ילידת קובה , החיה בשיקגו , סניה ברוגרה , ( Bruguera ) ברסרוספקטיבה שכותרתה " the Political Imaginary On" ( על המדומ"ן הפוליטי , ( הסוקרת עשרים שנות יצירה . האמנית שהתפרסמה בפרובוקציות הפוליטיות שלה , ידועה בנטייתה ללכת עד הקצה , לעתים כמעט עד כדי הסתכנות במאסר ( באחד ממיצגיה בקולומביה , למשל , העבירה בין הצופים מגש קוקאין . ( בראשית דרכה שאבה ברוגרה את השראתה מעבודות האדמה גוף של האמנית ילידת קובה , אנה מנד"סה . ( 1985-1948 ) בנטל האשמה , ( 1 977 ) אולי עבודתה החזקה ביותר , עמדה ברוגרה עירומה , טלה שחוט תלוי על צווארה , ובמשך שלושת רבעי שעה אכלה תערובת של אדמה , מים ומלח תוך שהיא מחקה את טקס ההתאבדות , שביצעו רבים מילידי קובה בעומדם מול הכובשים הספרדיים . היה זה אזכור מכאיב לקהל בהוואנה , שבה הועלה המיצג לראשונה , כי חופש , חירות והגדרה עצמית אינם אידיאלים מופשטים , אלא הישגים המותירים את חותמם על גופנו . בתערוכה הנוכחית , תחת עינה הפקוחה של האוצרת , הלן פוזנר , מציג שוב מוזיאון ניוברגר כ 1 8 מעבודות האמנית בסיוע אמני המיצג המיומנים של ברוגרה . העבודות החזקות שבהן מלוות במיצבים מעוצבים ומורכבים , מאיימים , מפחידים , מטיפים ומבדרים , כמעין הצגת קרנבל . במבואה מוקרן ללא הפסקה סרט , ובו נראית האמנית מבצעת את המיצג ' ) Displacement עקירה : ( 1 998-99 , ' ברוגרה מהלכת ברחוב סואן בקובה , מכוסה כולה בבוץ ומנוקדת במסמרים , לבושה כמו נקיסי נקונדה , איקונה אפריקנית ספיריטואלית באפריקה ובקובה , ונראית כמפלצת שיצאה מסרט אימה . המיצב צדק פואטי ( 2002-03 ) מוביל את המבקרים דרך מנהרה ארוכה היישר לגלריות המרכזיות . המנהרה מרופדת בשקיק 1 תה ומדיפה רירו עז , ובה צגי וידיאו קטנים שבהם מאוזכרים היחסים ההיססור"ם , הכלכליים והפוליס"ם בין כובש לנכבש , במקרה זה מדובר בהודו תחת שלטונה האכזר וצמא הדם של האימפריה הבריסית . החלק המרגש ביותר בתערוכה מצוי בחללי הגלריות המאכלסים את מיצביה של ברוגרה . במיצבים ללא כותרת ( הוואנה ) , ( 2000 ) וללא כותרת ( ק אסל ) - ( 2002 ) רבות מעבודותיה של ברוגרה נושאות את שמות הערים שבהן הועלו לראשונה - הצבע השחור מדגיש את המסר שמבקשת האמנית להעביר . בה 11 א נ ה מצאנו את עצמנו בחדר מוחשך , מהלכים על גבי מש 0 ח עקום ורעוע של קליפות קני סוכר רקובים . בירכתי החדר , ממסך טלוויזיה קטן וכמעט בלתי נראה , ניבט קסטה , נואם את אחד מנאומיו האינסופיים . ארבעה גברים עירומים , כמעט בלתי נראים , ניצבו צמודים לקירות החדר , מחקים את תנועותיו הנבובות של המנהיג האיקונ . 1 בקאסל שוב מצאנו את עצמנו בחדר חושך , אלא שהפעם , רגע אחד שקענו בחשכה מוחלטת , ובמשנהו סונוורנו מאור עז שהבליח מעל לראשינו , מלווה בקולות של צעדים מאיימים ושל רובה נטען ונפרק - אסטרטגיות חקירה התובעות תשומת לב מלאה . בל לא כותרת ( מוסקבה ( 2007 ) ( ובלח יש תו של טאטלין ) 6 # נוסח הוואנה , ( משנה ברוגרה את הטקטיקה , ומזמינה את הצופים להשתתף בתרחישים שהיא יוצרת , במקום להיות צופים פאסיב"ם . במ ו ס ק ב ה הובלנו לתוך מה שנראה כמעבדת צילום קטנה , ונתבקשנו לשבת מתחת לתצלום ממוסגר של מייסד המשטרה החשאית הבולשביקית כרי להצטלם . ליושבים ניתנה הבחירה להצטלם עם נץ חי , המסמל את עוצמת הממסד הישן , או עם כלוב מלא קופים , המסמל את עליית הקפיטליזם ברוסיה . בעבודה לחישתו של טאטלין , 6 # שהוצגה לראשונה בקובה בשנת , 2009 הובלו אזרחים לבמה על ידי אנשים לבושים במדי צבא , וניתנה להם דקה לדבר על כל נושא העולה על רוחם . חופש הדיבור , בלוגים ואינטרנט , שכולם קשורים בצנזורה , היו הנושאים החמים . אין זה מפתיע - איך אפשר אחרת בחברה דמוקרטית הרגילה לחופש ללא מעצורים - שרק קומץ צופים עלה לבמת בניוברגר בעת פתיחת התערוכה , וגם זאת רק לאחר שכנוע עיקש , בעוד בקובה עצרה הנהלת הביאנלה בהוואנה את המיצג של ברוגרה לאחר מופע אחד בלבד . אם היה צד חלש בתערוכה , הרי זו העובדה שרבות מהעבודות הוצגו במוזיאון מחוץ להקשרן המקורי , וכך איבדו מעוצמתן . למרות הכול , קיבלנו מושג של ממש על אופי החיים בארצות , שהחופש בהן אינו מובן מאלי 4 \ 1 ( תרגום . רבקה רז )

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר