The Israel Museum, Jerusalem

עמוד:5

| 1 N'T 110 ישראל אירוע פתיחה : 25 ביולי 2010 פתיחה לקהל הרחב : 26 ביולי 2010 מוזיאון ישראל מתחדש בעלות של 100 מיליון $ רחל ס 1 קמן מוזיאון ישראל בירושלים , ספינת הדגל של האמנות הישראלית והיהודית לדורותיה , יפתח את שעריו בשנית ב 25 ביולי 2010 לאחר שלוש שנות שיפוצים . גם כיום , כבעת פתיחתו לראשונה ב , 1965 ניתן לראות בו מקדש של אמנות חילונית ודתית כאחת . בעקבות השדרוג משתרעים עתה מרחבי התצוגה של המוזיאון על פני 80 דונמים . המתכננים החדשים ביקשו לייצר חוויה של הנאה מאמנות ישראלית ובינלאומית . מאמצים רבים הושקעו במחשבה כיצד להקל על מסלולי הכניסה וההליכה הארוכים בדרך לאולמות התצוגה של המוזיאון המחודש מוזיאון ישראל שוכן בגבעת רם בירושלים . הוא נחשב למוזיאון הגדול והחשוב ביותר בישראל . יש הטוענים כי הוא אחד מעשרת המוזיאונים הגדולים ביותר בעולם . הוא מצויד באוספי ארכיאולוגיה , אתנוגרפיה , יודאיקה , אמנות ישראלית , אמנות בינלאומית וכן באוספים ממגוון תרבויות העולם . את הרעיון להקמת מוזיאון לאומי במדינת ישראל הגה טדי קולק , ראש העיר ירושלים בשנים , 1 993-1 965 מי שנחשב לאבי המוזיאון ולרוח החיה שהביאה לפתיחתו במאי . 1 965 בשנת 1 959 הכריזה הוועדה להקמת מוזיאון לאומי בירושלים על תחרות אדריכלים לתכנון מתחם המוזיאון . במקום הראשון זכו האדריכלים אלפרד מנספלד ודורה גד , ובשנת 1 966 אף הוענק להם פרס ישראל , בין השאר תודות לתכנון המוזיאון , הבנוי מיחידות קוב"תיות קטנות המשתלבות בנוף ההררי . מבנים שטוחי גג אלה הפכו ברבות הימים לאחד מסמני התקופה והאדריכלות הצנועה של דור האדריכלים המייסדים , מבנים שאינם שואפים לפאר את כישרונם של האדריכלים , אלא להוות יצירה אדריכלית , החותרת להתמזג עם קווי הנוף הטבעיים של הרי עיר הבירה . בחידוש המוזיאון ובפיתוחן ברוח חזונם האדריכל' של מתכנניו המקוריים הושקעו 1 00 מיליון דולרים . במסגרת הפרויקט שודרגו כל המבנים , המעברים , אולמות התצוגה והשירותים המגוונים המוצעים לקהל המבקרים . התוצאה הסופית מקלה מאוד את ההתמצאות ברחבי המוזיאון ובגניו המשתרעים על פני 80 דונם , ובעיקר מעצימה את חוויית הביקור בו . תכנון הפרויקט הוא שיתוף פעולה בין משרד אפרת קובלסק 1 אדריכלים מתל אביב לבין חברת העיצוב של ג " ' מס קרפנטר מניו יורק . אדריכלי ההפקה היו משרד א י לרמן מתל אביב . התכנית כללה מערך כניסה חדש , מעבר מקורה מן הכניסה הראשית שבחזית המוזיאון אל אולם כניסה ראשי וחדש שממנו יפנו המבקרים לאגפי המוזיאון השונים , עריכה מחדש של תצוגות הקבע והרחבתן והקמת חלל תצוגה מרכזי חדש לתערוכות מתחלפות . חלק חשוב בפרויקט ההתחדשות הוא ההקמה וההצבה מחדש של תצוגות האוספים בשלושת אגפי המוזיאון : אגף ברונפמן לארכיאולוגיה , אגף אדמונד ולילי ספרא לאמנויות והאגף לאמנות ולתרבות יהודית ע " ש מנדל . התכנון החדש יזמן למבקרים מבט רענן על אוספיו האנציקלופד"ם של המוזיאון , ויאפשר להם לנוע על פי נטיית לבם במרחבי תולדות התרבות החומרית בעולם למן התקופה הפרה היסטורית במזרח הקדום ועד לאמנות עכשווית , ישראלית ובינלאומית , מאמריקה ועד למזרח אסיה . לרגל הפתיחה המחודשת הוסיף מוזיאון ישראל לאוםפיו שתי יצירות ענק תלויות אתר ( site-specific ) של האמנים , אניש קאפור ואולאפור אליאסון , עבודות שנוצרו במיוחד עבור המוזיאון ויוצגו בשטחי הכניסה המח 1 דשים . פסלו של אניש קאפור , היפוך העולם , ירושלים , 2010 , מדמה שעון חול בג 1 בה חמישה מסרים ובקוטר חמישה מטרים , והוא יוצב במרכז רחבת קראון המחודשת , בנקודה הגבוהה ביותר בשטח המוזיאון . צורתו המעוגלת של הפסל העשוי פלדת אל חלד מבהיקה , יוצרת מראה מהופכת לשמי ירושלים ולמבני המוזיאון . ניגוד זה בין צורות ארציות ושמימיות מתייחס לשניות המיסטית של ירושלים . יצירתו של קאפור הושפעה מן העיר , מנופיה ומן המבנה האדריכל הייחודי של היכל הספר . הן גודלו של הפסל והן העובדה שהוא משמש כמראה אופייניים מאוד לסגנונו של קאפור . העבודה נוצרה לזכר טדי קולק , שה 1 חת לחזונו הוקם המוזיאון . קאפור , המתגורר בלונדון , הוא אמן עטור שבחים ופרסים , בהם פרס טרנר . ( 1 991 ) אלפים נוהרים לצפות בפםלו בפארק המילניום בשיקגו וגם תערוכתו שהוצגה עד לאחרונה באקדמיה המלכותית לאמנות בלונדון משכה קהל נכבד . השתקפות הסביבה בצורות פשוטות אופיינית לרבות מעבודותיו . ה י פ ו ך העולם , ירושלים היא עבודתו השנייה של קאפור באוספי המוזיאון . קדמה לה אד מ ה שחורה . ( 1 984 ) המיצב והייתה הקשת של אולאפור אליאסון מורכב מ 360 רצועות בד הצבועות ביד , כל אחת מהן בצבע שונה , ויחדיו הן מציגות את משרע קשת הצבעים , שהעין האנושית יכולה לראות במלואו במנסרת אור ( ספקטרום . ( מרחוק נראית היצירה , שגודלה 1 5 x 2 . 4 מ י , כרצף ארוך של צבעים . במבט מקרוב , מסוף המעבר המקורה , דומה שהיא "מתפרקת " לבדים המונוכרומט"ם המרכיבים אותה . היא תוצב בסוף המעבר המקורה החדש המחבר את הכניסה הראשית שבחזית עם לב המוזיאון . אליאסון , אמן דני איסלנד , ידוע בשימושו בחומרים מן הטבע ובחומרים בני חלוף . הוא עובד במדיומים שונים , ביניהם פיסול , צילום ובעיקר - סביבות גדולות , השואבות אל תוכן את המתבונן . העבודה והייתה ה ק ש ת היא מתנה למוזיאון מאת אלים ותומאס טיש מניו יורק במלאות לו 45 שנים ולכבוד פרויקט ההרחבה , שיושלם עד חודש יולי . 2010 עבודה זו מצטרפת ליצירה חשובה נוספת מאת אליאסון , המצויה כבר באוסף המוזיאון , מיצב האור אופק הפעולה שלך מ , 2004 שתוצג אף היא באחת מתערוכות הפתיחה . ^

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר