מבוא

עמוד:י

העולה מן התיאור הוא הדמיון הרב שבמעמד קיבוצי היהודים השונים ואף בתפקיד שהם מילאו בחברה הלא יהודית , וכן בדפוסים הקבועים — ולעיתים הנוקשים — של סדרי הארגון היהודי הפנימי , ולעומתם הגיוון היחסי של היצירה הרוחנית בתקופות השונות והעליות והמורדות בה . ברור שקהילות ישראל בארצות האיסלאם כעת החדשה אינן מגיעות לעוצמת היצירה וגיוונה בתחום ההגות הדתית והחברתית ולהישגים הספרותיים שציינו את יהדות ארצות האיסלאם בימי הביניים . אולם גם במאות ה 19-16 הפעילות הרוחנית בקהילות אלו היא אינטנסיבית מאוד . מאידך גיסא , אחרי ירידת חשיבותו של המרכז הקבלי בצפת במאה ה 16 ובייחוד לאחר כשלון התנועה השבתאית , וכנראה במידה לא מבוטלת בשל כך , פחתה השפעתה של יהדות ארצות האיסלאם על התפתחויות רוחניות וחברתיות של כלל קהילות ישראל בעולם . גם החלשת הקיסרות העות'מאנית והתעצמות מדינות אירופה מבחינה מדינית וכלכלית במאות הללו העלו באורח יחסי את משקלם והשפעתם של היהודים בתוכן , אף באלו מהן שמעמדם החוקי והחברתי של היהודים היה בהן בשפל המדרגה . נוספה על כך ההתפתחות הדמוגרפית המהירה של היהודים בארצות אירופה ! באמצע המאה ה 17 הם היוו עדיין כמחצית בלבד מן היהודים בעולם ואילו בראשית המאה ה 19 חלקם עלה ל . 80 % אולם , האם הביאו תהליכים אלה לכך שנוצרו שני מסלולים שונים בתולדות היהודים , כהתפתחות קהילות ישראל.- מסלול של אלו שבארצות האיסלאם ומסלול של אלו שבארצות הנוצרים ? האחדות של ההתפתחות ההיסטורית היהודית ככל התפוצות , שלמרות השוני והגיוון הרב במצב היהודים כארצות השונות , בולטת לעין ומוסכמת על הכל בימי הביניים ; האם היא הגיעה לקיצה בעת החדשה ? המחקר ההיסטורי , שאינו מושפע מטיעונים אידיאולוגיים , חייב להשיב על שאלה זו בשלילה . מן התיאור והתעודות המובאים בספר זה מתברר שיש דפוסי התפתחות ותהליכים חברתיים בקהילות ישראל בארצות האיסלאם הממשיכים את אלה שאפיינו את קהילות ישראל בימי הביניים והדומים לאלה של קהילות היהודים בארצות הנוצרים בזמן החדש . השוני הבולט אינו דווקא בצורות ההתארגנות היהודית , בפעילותם של היהודים בחברה הלא יהודית או במעמדם בה , אלא בזמנן של התמורות בלבד . גם בקהילות ישראל באירופה לא הופיעו התהליכים המאפיינים את הזמן החדש — ריבוי מספרי , פעילות כלכלית הקשורה בהתפתחות קפיטאליסטית , חדירת השפעת התרבות האירופית המודרנית — בכל הקיבוצים היהודיים כעת ובעונה אחת . הראשונים לקליטת השפעות היו קהילות מגורשי ספרד בצפון אירופה , ולאחריהן הקיבוצים היהודיים באיטליה , בצרפת ( וגם שם בראש וראשונה בין יוצאי חצי האי האיברי שהתיישבו בדרומה ) ובגרמניה . ההשכלה , כזרם רוחני בין יהודי גליציה ורוסיה , הופיעה כמה עשרות שנים אחרי התהוות מרכז

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר